Zwanger worden en mijn werkgever, wat te doen?

Hoi

Stel hè, als ik wil proberen zwanger te worden van een tweede, moet ik dat eigenlijk vertellen op werk? Ik heb een grote kinderwens, maar moet mijn toekomstige werkgever dat ook weten? Ik wil niet liegen als ik misschien naar het ziekenhuis moet of de dokter.

Ik ben nu zwanger van de eerste, maar heb geen werk momenteel. Dus nu hoefde het niet.

Voelt wel netjes en goed om te doen, maar moet het ook?

Hoi Marlies. Hier ben ik ook heel benieuwd naar. Ik ben nu net zwanger, dus we zitten bijna in hetzelfde schuitje. Lastig he zulke dingen!

Een werkgever hoeft niet te weten hoeveel kinderen je wilt en wanneer. Als je uiteindelijk zwanger bent, dan vertel je je werkgever het.

Ik zat zelf nog in mijn proeftijd. Vond het spannend om te vertellen, maar dacht wel als dit mijn vaste contract kost dan is het niet mijn werkgever inmiddels 10 jaar verder en ik werk er nog steeds!

Je bent niet verplicht het te vertellen. En je werkgever mag het ook niet vragen. En als hij het wel vraagt hoef je er geen antwoord op te geven. Het blijft lastig. Mijn schoonzus is ook op zoek naar een baan en ze wil graag kinderen, maar het lukt niet. Haar werd het ook gevraagd bij een sollicitatie, dat was erg pijnlijk voor haar.
Ik heb zelf mijn baas verteld dat ik zwanger was toen ik het wist, dus al toen ik 4 weken was. Maar ik heb een vast contract en mijn baas wist van mijn kinderwens en ik wist dat hij het mij wel gunde. Als wij weer zwanger mogen worden ga ik het weer meteen vertellen. Het ligt heel erg aan de situatie. Maar je bent het niet verplicht in ieder geval

Hi! Je hoeft een werkgever niet te informeren over een kinderwens. Ze mogen er zelfs niet naar vragen. Uiteindelijk is het natuurlijk wel netjes om het je werkgever te vertellen wanneer je bijvoorbeeld 3 maanden zwanger bent, dan heeft iedereen de tijd om vervanging te vinden tijdens je afwezigheid. Zwangerschap mag overigens ook nooit een reden tot ontslag zijn.

Hoi!
Je bent zeker niet verplicht om dit te melden. Mijn teamleider vroeg vorige week in mijn functioneringsgesprek ook naar arbeidsomstandigheden oid waar ze rekening mee moesten houden . Algemene vraag maar zeker met een dubbele lading. Ik heb gezegd dat ik nooit ziek ben etc en er geen bijzonderheden waren. Gaat ze niets aan of ik wel of geen tweede kind wil op termijn. Daarna kreeg ik ook een vast contract. Dus ook wel een bewuste keuze geweest om er niet op door te gaan

Wettelijk gezien hoef je je werkgever pas 3 weken voor het ingaan van het zwangerschapsverlof in te lichten, maar het is natuurlijk wel zo netjes dat eerder te doen. Over een kinderwens zou ik je (toekomstige) werkgever dus niet inlichten, die informatie is privé en zegt niets over jouw capaciteiten en jouw uitoefening van de functie.

Ik heb tijdens mijn laatste sollicitatie vorig jaar ook niet verteld dat ik al een kind had. Ik ben nog geen dertig, dus ik was bang dat dat voor hen 1+1=2 zou zijn. Kwam ook niet ter sprake, maar ik kwam er ook zeker niet zelf mee. Na tekenen contract wel en terugkijkend was ik ook al zwanger van de tweede toen ik begin dit jaar begon… Het mag officieel allemaal geen rol spelen, maar ergens doet dat het vaak wel

Nog een aanvulling op alles wat hier al staat. Je hoeft je absoluut niet “schuldig” te voelen tegenover je werk, want je loonkosten worden (in de meeste gevallen) door het UWV vergoed tijdens je zwangerschap, of als je ziek wordt door je zwangerschap. Het kost je werkgever dus geen geld, alleen misschien wat moeite in het geval van vervanging zoeken.

Nee hoef je niet te vertellen en je hoeft er tijdens je sollicitatie ook niets over te zeggen. De werkgever mag er niet naar vragen en je daarop afwijzen want dat is discriminatie.
Je kinderwens heeft niets te maken met je kunnen in je werk.

Je hoeft je werkgever eigenlijk pas te melden dat je zwanger bent met een maand of 6 daar ik weet.

Zelf had ik nog geen vast contract bij mijn huidige werkgever. Raakte sneller zwanger dan verwacht en zou wanneer ik zou bevallen te horen krijgen of ik wel of geen vast contract kreeg. Ook erg getwijfeld wanneer ik zou vertellen dat ik zwanger was. Maar toxh maar open kaart gespeeld en met 12 weken verteld dat ik zwanger was. Gewoon een vast contract gekregen. Wat een opluchting.

Ik zou er nooit iets over zeggen. Je kinderwens is is altijd prive.

Van je vk krijg je een formulier mee die je aan je werkgever moet geven. Daar staat het termijn op enzo. Zo weet je werkgever ook wanneer je met verlof gaat. Ik zag mijn werkgever bijna nooit. Dus verteld via de mail dat ik zwanger was en gemeld dat de brief volgt.