Zorgen om kleuter/ advies gevraagd

Hallo allemaal,

Graag jullie mening/advies.
We maken ons zorgen om onze oudste zoon (bijna 5).
Problemen;

• Hij komt niet goed mee op school (moeite met automatiseren van oa kleuren - scoort op verschillende zaken ondergemiddeld)
  • Sociaal emotioneel lijkt hij wat achter te lopen.
  • Vriendjes maken gaat wat lastig. Hij kan behoorlijk druk zijn (maar geen ADHD) en kan zich wat apart gedragen (geluidjes maken tijdens bijv laarzen aantrekken). Samen spelen gaat overigens steeds beter, maar hij had veel tijd nodig om te zien 'hoe gaat dat nu precies? ’ ‘wat verwacht de ander van mij?’
  • Zeer faalangstig (snel over zijn toeren bij feedback). Daardoor lijkt leren hem veel tijd te kosten. Veel herhaling nodig.
  • Tekeningen thuis en op school basaal (psycholoog geeft aan dat hieruit blijkt dat hij sociaal emotioneel jong is).
  • Laatste periode heeft hij thuis best heftige buien (compleet overstuur omdat de ouder iets anders heeft gezegd dan wat de bedoeling was, extreem treuzelen om een reactie te ontlokken en als er een reactie komt boos/overstuur reageren, ‘spelletjes spelen’ -> vb niet willen douchen, oh toch wel, nee toch niet, ja toch wel (icm huilbuien en soms schreeuwen).

Hij wordt nu onderzocht door een bureau. Helaas willen ze geen IQ test afnemen ivm zijn leeftijd. Toch had dit denk ik wel veel inzicht gegeven in zijn mogelijkheden en beperkingen. Ondanks bovengenoemde problemen, zien we ook een hele andere kant en dat doet ons tevens zo afvragen hoe we zijn gedrag nu kunnen verklaren. Voor de juf is hij, net als voor ons, een grote puzzel.

Andere kant;

• bijzonder goed geheugen (weet nog precies wat de juf zei en wat kinderen aanhadden op Carnaval)
  • Veel inlevingsvermogen/ goed sfeer kunnen ‘aanvoelen’.
  • Heel zorgzaam. De ander graag naar zijn zin willen maken. Ook weten wat de ander wil/nodig lijkt te hebben.
  • Goed gevoel voor humor.
  • Heel diep nadenken over veel zaken. Waar andere kinderen al snel iets aannemen, stelt hij 101 vragen en komt hij soms op random momenten op zaken terug waardoor ik merk dat hij er nog steeds druk mee is in zijn hoofd.
  • Heel breed geïnteresseerd/ heel snel enthousiast wb veel onderwerpen.

Wij komen er wb de puzzel niet zo uit. Ben benieuwd of jullie wat herkennen en/of tips hebben.

Groetjes!

Dag jongensmama,

Dit kan wijzen op een kind die hoogsensitief of hooggevoelig is.
Hier heb ik zelf veel ervaringen mee.

Veel liefs,
Mistje

Hoi Mistje,

Dankjewel voor je reactie! Kun je iets meer delen over je ervaring? Ik ben uiteraard erg benieuwd!

Liefs,
Jongensmamma

Hoi,
Ik ben zelf beide en mijn zoontje van ruim 2.5 (denk ik) ook. Ik herken steeds meer symptomen bij hem, al is hier legio aan variatie in.
Daarnaast heb ik een eigen praktijk in natuurgenezing, en behandel ik meerder kinderen die “anders” zijn.
Ik denk dat het voor jouw zoontje ook goed is om eens naar een natuurgenezer praktijk te gaan. Zo iemand kan je veel antwoorden geven.
Liefs, Mistje

Lieve Jongensmama,

Wat knap van je dat je zo goed kunt verwoorden wat er speelt met je zoontje. En goed dat je om hulp vraagt.
Ik zie de reactie al over hoogsensitieviteit, dat was ook mijn eerste ingave. Graag zou ik je deze tip willen geven: https://ontspannenopvoeden.nl/

Ik heb hier veel tips uit kunnen halen.

Veel succes en geluk met je zoontje.
Liefs,
Lieke

Hoi Lieke en Mistje,

Heel veel dank voor het meedenken en bedankt voor de tips!

Liefs,
Jongensmamma

Een IQ-test moet op zich wel kunnen op deze leeftijd! Het wil niet zeggen dat zo’n IQ vaststaat, het zal vaak met een marge worden genomen, maar kan wel een indicatie geven of een kind over- dan wel ondervraagd wordt en zegt vaak ook iets over de verwerkingssnelheid. Het kan best zijn dat het IQ prima is, maar de verwerkingssnelheid laag. Hoe is de spraaktaalontwikkeling? Komt er dyslexie in de familie voor? Of kleurenblindheid (opa van moederskant?).
Is er integrale vroeghulp bij jullie in de buurt? Dan zou je daar eens je licht op kunnen steken.

Hoi Jeetje, hartelijk bedankt voor je reactie. Omdat er bij ons in de familie (opa en oom van zoon) dyslexie voorkomt, is dit inderdaad ook iets waar we aan gedacht hebben. Dit kan het maar lastig automatiseren van de kleuren verklaren. Daarnaast lijkt de infoverwerking inderdaad wat trager te verlopen (een van de kenmerken van dyslexie). Dit is iets wat mij al eerder opviel en door het onderzoek is bevestigd. Wat betreft spraakontwikkeling was hij redelijk vlot met zijn eerste woord en later ook met twee woordzinnen. Op dit moment gaat het wat moeizamer. Hij krijgt logopedie ivm stotteren (ook een resultaat (zo lijkt het) van veel spanning/snel in de stress schieten. Uit het onderzoek blijkt op dit moment dat hij heel gevoelig is (zoals ook al eerder geopperd) en dat hij sociaal emotioneel wat achter loopt. Dankjewel voor het meedenken!

Liefs,
Jongensmamma