Zoon (7m) wil enkel stukjes eten

Hey iedereen,
Momenteel is mijn jongste zoontje bijna 7maanden. Hij krijgt nog borstvoeding maar we zijn op ongeveer 5,5maand gestart met groente- en fruitpapjes te maken omdat hij erg veel interesse had. Het was even wennen maar hij kon toch van de lepel happen. Eerst dacht ik dat hij niet goed begreep wat te doen omdat zijn mondje niet open ging wanneer de lepel er aan kwam maar eens in de mond at hij het wel smakelijk op. Ik heb hem toen eens een babyyoghurtje gegeven omdat hij zo geïnteresseerd zat te kijken hoe zijn broer dit op at. Plots ging zijn mond wel wagenwijd open en het yoghurtje was direct op. Hij begreep het dus wel.
Enkele weken verder heb ik gemerkt dat hij eigenlijk gewoon liever stukken eet… ik ben papjes blijven aanbieden maar sinds gisteren kreeg ik echt het gevoel dat dit nutteloos is. Hij houdt gewoon zijn mond toe maar als ik hem stukjes geef, begint hij er direct van te proeven. Wil het ook allemaal zelf doen… op zich geen probleem als hij deze voorkeur heeft maar dan is het wel wat zoeken naar hoe en wat zodat hij toch extra voedingsstoffen binnen heeft.
Hebben jullie nog tips/ideeën voor hapjes, maaltijden, …?

Groetjes

Er bestaat een methode waarbij kindjes kennis maken met eten in stukjes ipv puree: de Rapley methode, ookwel Kleintjes methode genoemd.
Met mijn dochter zijn wij vanaf 6 maanden zowel puree als stukjes gaan aanbieden. Zij had ook voorkeur voor stukjes. In het begin pakte ze de stukjes vast, bekeek het eens goed, kneep er een keer in, smeerde het uit over het blad van de kinderstoel, en soms ging het in haar mond om voorzichtig te proeven. Het was niet noodzakelijk dat ze het op zou eten, want ze kreeg nog gewoon full-time borstvoeding. Toen ze vanaf een maand of 10 daadwerkelijk ging eten, ben ik begonnen met heel langzaam afbouwen van de borstvoeding. Toen ze 1 jaar was, at ze met de pot mee, en ben ik gestopt met borstvoeding.
Mijn persoonlijke gevoel is, wanneer je enkel puree aanbied, leren kindjes wel de smaak kennen, maar niet de structuur, wat net zo veel bijdraagt aan de ervaring van het eten. Daarbij denk ik dat er meer nadruk ligt op het buikje vullen ipv eten ontdekken.
Er zijn ook wel wat nadelen. Het wordt een ontzettende kliederboel! Je leert heel snel welke groente en fruit de meest vieze vlekken maken die je moeilijk uitgewassen krijgt.
Daarbij is het ook een tijdrovende methode. Kindjes kunnen ontzettend lang bezig zijn met dat ene stronkje broccoli.
Ook ligt het kokhalsreflex van kleine kindjes nog erg ver voor in de mond. Wanneer ze eindelijk iets in hun mond stoppen, zou het best kunnen dat ze ervan moeten kokhalzen. Dat is een beetje een akelig gezicht, maar het is heel normaal en niet gevaarlijk. Natuurlijk moet je er wel bij blijven wanneer je een stukje geeft.
Als je je over deze 3 punten heen kan zetten, zou ik het vooral proberen!
Succes ermee!

Dag Linda,

Bedankt voor je post.
Ik ben wel bekend met de Rapley methode maar heb het nog nooit echt consequent toegepast. Mijn eerste zoon nam wel papjes en stukken.
De laatste week bood ik zowel pap als stukken aan (zodat hij ook leert wat er in de papjes zit en er mee kan experimenteren) en ik merk dat stukken gewoon zijn voorkeur heeft. Het kokhalzen was eigenlijk redelijk snel voorbij maar was inderdaad wel beetje angstaanjagend. Hij kan echt al goed knabbelen en stukjes vermalen. Ik verschiet er echt van.
Ik denk dat ik het vooral moeilijk heb om het wat los te laten :smile:
Zelf wil ik ook zo lang mogelijk borstvoeding geven. Ik kan me erg vinden in jouw omschrijving. Alvast bedankt!

Een aanvulling op het verhaal van Linda: het eerste jaar is borstvoeding nog de belangrijkste voeding. Alles wat hij daarnaast eet, is mooi meegenomen! (volgens de Stefan Kleintjes methode die Rapley volgt.) Dus ik zou zeggen, no worries :wink: