Zindelijk maken/zijn

Ik ben begonnen met zindelijk maken van onze zoon van 27 maanden. Hij geeft het zelf aan als hij moet plassen. Zelf probeer ik een soort plasschema bij te houden. Als hij net uit bed nomt rond 07:00 dan rond 10:00, voor zijn dutje 12:30 ect.

Nu ging dit zo’n 6/7 dagen heel goed. Ik denk ik totaal 3x zijn luier een beetje nat. Nu dacht ik vandaag, ik doe zijn luierbroekje eens uit en gewoon een ondebroekje aan. Tot twee keer toe plast hij in zijn broek (‘s morgens).

Daarna toch maar weer de luier aangedaan en de rest van de dag de luier droog gehouden.
Hoe kan dit? Toevalstreffer?

Geef het gewoon wat tijd. Sommige kinderen zijn snel zindelijk, andere niet. Mijn zoontje begon met 22 maand voor het eerst op het potje te gaan, ik dacht wauw wat snel!!

Maar nu zijn we 2 maandjes verder en wil hij niet meer. Dus laat ik het even zo… Komt vanzelf wel weer. Ik denk hoe minder je pusht, hoe meer het vanzelf gaat.

Sommige ouders (vriendin van me ook!) zetten hun kind met 1.5 jaar al op een potje… En maar laten zitten… Vaak voor nop…

Zindelijk worden is een heel natuurlijk proces. Een andere vriendin van me heeft een dochter die maar niet zindelijk wilde worden! Al 3.5 jaar oud, maar nog steeds in de luiers. Ze kreeg veel commentaar, tot luie moeder aan toe!

En zo, ineens, van 1 op andere dag, wilde het meisje geen luiers meer aan. 3 maand voordat ze 4 werd… Best heel laat dus, maar ja, ieder kind is anders.

Als ik jou was zou ik het heel speels nog laten. Vraag je kindje of hij op potje wil, beloon met bv een sticker plakken (schijnt populair te zijn). En af en toe lekker in de blote billen in een pyama broek laten lopen, doet mijn zoontje ook.

Succes!!

Uit ervaring weet ik zelf ook dat kids pas zindelijk worden als ze er echt aan toe zijn. Bij onze oudste wilde ik met 2 jaar een poging wagen. Poging mislukt! Pas met 3 jaar heb ik weer een poging gedaan, omdat ik toen pas het idee had dat hij alles door had qua zindelijk zijn. Gevolg: binnen een week overdag zindelijk en weer een week later ook 's nachts. Daarna nooit meer een ongelukje gehad of iets. Geef het wat tijd meis:)

Danke meiden. Misschien moet ik het inderdaad wat tijd geven.

Als hij een luier aan heeft gaat het goed en is hij droog voor nu al heel fijn!