Wie wordt de nieuwe voogd bij overlijden?

Wij hebben een dochter van 2jaar en een zoon van 14 weken. Nu wordt er regelmatig gesproken en lees ik dat het goed is om vast te laten leggen wie de voogd wordt, mochten wij als ouders komen te overlijden. Echter vind ik dit enorm lastig, omdat ik zo’n situatie uiteraard niet kan voorstellen.
Mijn man heeft een broer (vrouw en twee kids) die wij een paar keer per jaar zien. Hun gaan anders om zoals ik met mijn kids (wil) om ga, het contact tussen mijn man en mijn broer is matig omdat ze zo verschillen en zo wonen om dik een uur rijden van ons vandaan. Daarnaast heb ik een broertje en zusje maar die vertrouw ik mijn kids niet toe, om echt fulltime voor te zorgen.

Misschien denk ik er te zwaar over maar het zijn wel mijn kindjes, mijn alles. Een keuze om niet zomaar even te maken.

Maar hoe maken jullie een besluit wie je zou willen vragen als voogd mocht dit ter sprake komen?

Ik was hier pas ook na aan het denken. Is idd erg lastig! Ik heb ook weinig mensen in mijn familie die ik mijn kids zou toe vertrouwen. Ik vind het belangrijk dat het dan mensen zijn die hetzelfde denken over de opvoeding als wij doen. En dat de kids zich er ‘thuis’ zouden voelen. Ik kom er eerlijk gezegd ook niet uit. Misschien zou ik eerder goede vrienden als voogd kiezen, dan familie…

In de geboorteweek gelijk vast laten leggen. Wij hebben gelukkig beide een fijne familie.

Jou situatie klinkt lastig… maar zal er toch goed over na denken en een beslissing nemen.

Doe je dit niet en mocht je komen te overlijden dan gaan ze naar een pleeggezin tot een rechter bepaald wie de kinderen krijgt… en dat moet je ook niet willen.

Wij zitten waarschijnlijk ook aan goede vrienden te denken. We hebben nu 2 kids en er komt misschien ooit nog een derde als het ons gegeven is. Ik wil wel dat de kids dan bij elkaar blijven. Moet je dan als “nieuwe voogd” ook maar willen 3 kids. En je krijgt niet alleen de kids ook oa het financiële stuk erbij.
Maar wil ook geen overhaaste keuzes maken. Mochten we overlijden dan wordt er als eerst binnen de familie gekeken, dus uiteindelijk komt wel alles goed maar het is fijn als je hier sturing aan kunt geven. Immers kan een aangewezen voogd alsnog zijn keutel intrekken als de situatie zich voor doet… moeilijk blijft het wel!

Lastige dingen zijn het. Wij hebben vooral gekeken waar onze kinderen zich thuis voelen en waar ze bij elkaar kunnen blijven. Iemand vinden die dezelfde manier van opvoeden heeft is lastig. We hebben gekeken of de waarden en normen op gelijke hoogte zijn. Wij zijn bij mijn zus uiteindelijk uitgekomen…maar hadden net zo goed bij een stel vrienden uit kunnen uitkomen.

Moet het persé familie zijn. Goede vrienden zijn soms dierbaarder als de eigen familie. Durf die ook te vragen…

Nee voor mij zullen het waarschijnlijk vrienden worden dan familie. Alleen dan denk ik weer verder hoe het geregeld zal worden dan met onze ouders, wanneer zien ze de kids etc. Is voor nu waarschijnlijk niet interessant maar speelt wel in mijn hoofd. Daarbij hadden we een vrienden stel in ons hoofd maar die zijn sinds een half jaar uit elkaar met twee kids. Dus ook geen optie voor ons.
Ben het met je eens dat goede vrienden idd soms nog wel dierbaarder zijn dan familie.

Wij hebben in een vergelijkbare situatie gezeten. Wij zijn uiteindelijk uitgekomen op goede vrienden. We hebben gekeken naar verschillende kanten. Uiteraard of ze op 1 lijn zitten met onze ideeën over opvoeding, of ze ruimte hebben in hun leven voor 3 (extra) kinderen maar ook of ze bijvoorbeeld tijdelijk in ons huis kunnen wonen om ervoor te zorgen dat de kinderen niet meteen ook in een vreemde omgeving komen.
Wij hebben het ook heel serieus genomen, het is per slot geen erebaantje, je wil het beste voor je kinderen.
Kies dus niet iemand omdat “het hoort”, maar omdat je je er goed bij voelt!

Ik heb meegemaakt dat ik mijn ouders allebei op jonge leeftijd heb af moeten geven. Ik was 14 en onze voogd was mijn stiefvader. Ik ben jarenlang door een hel gegaan tot ik eindelijk 18 was.
Nu heb ik nog broers en zussen sommige zijn half… Maar ik heb beseft dat de voogd voor mijn Kids straks de juiste beslissing maakt.de keuze die afgestemd is met wat mijn kinderen willen. Of ze bij hun blijven of niet. En dat mijn kind evenveel in iemand zijn huishouden waard is
Soms zijn mensen goed voor hun eigen kinderen en niet voor de jouwe. Maar dat weet je niet omdat zolang je er bent aardig zijn tegen je kinderen… Omdat ik het persoonlijk. Heb meegemaakt vind ik deze heel moeilijk

Bedankt voor het delen van je verhaal. Ik snap goed wat je bedoelt te zeggen, daarom vind ik dit ook een moeilijk onderwerp.

Het is ook moeilijk… En je kan nog altijd van mening en keuze veranderen alleen kost dat ook weer geld

Toen ik je reactie las moest ik hieraan denken: “De dag van morgen heeft zijn eigen zorgen”. Komt uit de bijbel. Maar voor mij geeft het duidelijk weer dat je sommige dingen echt niet kan controleren. Vandaag heeft al.genoeg zorgen. Je zou hoogstens kunnen vragen of er een regeling tot stand komt waarbij de kinderen om het weekend naar de grootouders gaan.
Aan de andere kant komt het vrij zelden voor dat ouders tegelijkertijd komen te overlijden, en in de meeste gevallen kan er dan niets worden geregeld.
Succes