Wel of geen tweede kindje

Vroeger riep ik altijd dat ik graag 2 kinderen zou willen,als het ons gegund zou zijn. Nu onze dochter (inmiddels 3 jaar) in ons leven is voelt het eigenlijk wel compleet zo. Ik heb een fijne zwangerschap gehad, een goede bevalling en onze dochter is een heerlijk kind. Geen problemen waardoor er angst is voor een tweede, het is puur het gevoel van compleet zijn.

En als ik zo om mij heen kijk naar gezinnen met 2 of meer kinderen zie ik dat bij ons niet, terwijl ik dat eerder wel zo zag.

Toch is er ergens een stemmetje, die vraagt of we echt niet voor een tweede moeten gaan.

Wat zouden jullie doen?

Ik zou de spullen nog niet verkopen. Misschien wil je over een paar jaartjes nog een keer. Succes. :cherry_blossom::blossom:

Lastig… Maar ik ken het gevoel. Ik heb zelf dat gevoel ook ervaren, maar wij hebben besloten het er bij eentje te houden. Qua gevoel van compleet te zijn, dat we nu alles voor onze kleine kunnen doen en geven (qua studie, e.d.), en als laatste speelde ook mijn leeftijd een rol. Ben nu 40 dus zwanger worden wordt van een gezond kind wordt wat risicovoller. Ik wil die uitdaging niet meer aan.
Maar zolang je er voor jezelf nog niet uit bent, dan ben ik het zeker eens met het eerste antwoord… Wacht nog maar even een tijdje met alles verkopen…

Ik ben zelf enig kind en mijn ouders zijn vrij vroeg overleden. Toen ervaarde ik pas 't gemis van een broer of zus. Ik wilde eigenlijk vrij lang geen kinderen maar na mijn 1e kindje wilden we er toch nog eentje… En nog eentje… Hihi maar nu is 't ook echt klaar! Ik zou niet anders meer willen!

Hier zijn we net de ouders geworden van een tweede kindje. Onze zoon (wordt in januari 3) was een hele gemakkelijke baby die na 5 dagen al een voeding oversloeg. De angst voor ons zat er dus in dat een tweede moeilijker zou zijn. We zijn nu 4 weken verder en we hebben al paar x gedacht, waar zijn we aan begonnen en zo slecht hadden we het niet met zn drieen? Alles zĂ­jn fases dus het zal vast beter worden. Begrijp me niet verkeerd, ik zou ons dochtertje echt niet meer kunnen missen en hou zielsveel van dr maar dat ons gezin nu perse completer is? Nee, dat was het ook zonder haar.

Daar moet ik dus aan denken. Stel we zullen er niet meer zijn dan heeft ons dochtertje op zn minst n broertje of n zusje.

Vindt dat wel lullig gezegd: waar ben ik aan begonnen

Lullig of eerlijk en realistisch? Ik heb de afgelopen 4 weken nu niet bepaald op een roze wolk gezeten… een baby wat als het wakker is schreeuwt van de pijn door de krampen. Dat gaf/ geeft mij zoveel stress dat ik bij elke kik die ze geeft buikpijn krijg. En dan vind ik het niet zo erg voor mezelf maar wel voor haar omdat je niet wilt dat je kind zoveel pijn heeft. Op gegeven moment weet je ook niet meer wat te doen. Dus ja, toen wel even gedacht, waar zijn we aan begonnen…

Vind het juist heel dapper dat je dit deelt! :heart:

De steun van een broer of zus is voor ons op dit moment ook de enige reden om wél voor een tweede kindje te gaan. Maar al het overige daar is twijfel etc…

Mooi dat jullie er zo netjes op reageren.

1 tip: kijk niet naar anderen. Jij en je man weten heel goed wat jullie wel of niet willen. Het koet jullie ook gegund zijn, zwanger zijn is geen keuze, het overkomt je. Als jullie vinden dat het goed is zo dan is het zo. Ik kreeg steeds de opmerking: wat zielig voor Dex dat hij geen broertje of zusje heeft!!! Ik werd echt boos, dat zeg je niet. Voor het zoefde geld zijn wij al een tijd bezig en lukt het niet. Inmiddels een dochter van 7 maanden en er zit nu 5,5 jaar tussen, prima toch. Niet je laten beĂŻnvloeden door anderen, het is jullien leven.

Volg gewoon jullie hart.

Ja hart en hoofd, het is nog wel eens met elkaar in conflict.

Mooie woorden, maar zowaar. :cherry_blossom::blossom:

Ik kan alleen maar zeggen doe wat je gevoel zegt! Kijk niet naar de wereld om je heen. Onze eerste was een huilbaby, onze tweede was een makkelijke baby. De 3e en 4e zijn er nooit gekomen… Elke baby is anders…

Daarom, als die 2 in conflict zijn. Naar het hart luisteren. Want dat is het gene wat een mens echt gelukkig maakt. Ik wou geen kinderen, ben bij mijn ex weg gegaan daardoor (na 14 jaar). En snel ben ik mijn huidige partner tegen gekomen, en een jaar later was ik zwanger. Had ik toen niet naar mijn hart geluisterd, was ik nog bij mijn ex en had ik mijn fantastische vriend en dochter niet gehad.

Wauw, dat is nog eens bjizonder!

Bekend verhaal Wen!!:see_no_evil: Heb ook in zo’n situatie gezeten. Sophie is nu bijna 10 maand en we wilen nog graag een 2e. Ik kom zelf uit een gezin van 4 3 zussen boven mij. Het lijkt me wel zwaarder met 2 maar ze zeggen dat je een 2e erzo bij doet? Denk wel een hoop gezelligheid en liefde ervoor terug krijgt :yellow_heart: