Wanneer alleen buiten spelen

Vanaf welke leeftijd spelen jouw kinderen ‘alleen’ op straat of in een speeltuintje om de hoek? Vonden jullie dit ook doodeng maar wetende dat het heel goed is voor de ontwikkeling.

Hebben jullie nog een gesprek gevoerd over wat te doen als? Ik wil ze ook niet onnodig bang maken.

Bedankt!

Vanaf een jaar of drie. Ik keek om het kwartier en later om de dertig minuten. Succes en veel plezier.

Wij wonen aan een straat waar hard gereden word.
De oudste hebben we voor het eerst ‘losgelaten’ toen die bijna zes was.

Z’n broertje eerder mee gegaan rond 4 mocht hij alleen voor het huis. Tot waar ik hem van binnen kon zien en samen met z’n broer naar speelveld net buiten zicht.

Toen het speelbereik groter werd hebben we een horloge met GPS gekocht, zo kunnen we ze in de gaten houden, we kunnen ze bellen maar als er iets is kunnen ze ons ook bellen.

PS Let bij die horloges wel op dat die niet gehackt kunnen worden, is wel iets duurder maar we kunnen niet meer zobder.

Blijft altijd lastig en ligt ook aan of jou kind het gevaar al zien en kan herkennen. Dan nog moet je ook maar vertrouwen op andere weggebruikers en dat maakt dit altijd tot een groot Dillema. Verkeersmaatje Victor Veilig is natuurlijk ook nooit verkeerd.

Bij ons vijf en vier maar dan wel alleen naar de speeltuin direct achter ons huis. Zeker ook twee duidelijke instructies. Nergens anders heen gaan, wil je ergens anders heen gaan dan eerst komen vragen. Met niemand meegaan/ meelopen wil iemand dat wel met welke belofte dan ook, gillen en wegrennen. We wonen in een heel veilig dorp maar toch.

Bedankt voor jullie reacties!

Wow drie jaar, dan al… ik vind het lastig.

Mijn dochters van 6 en bijna 5 letten op zich wel goed op maar heb met hun nog niet gepraat over niet met iemand meegaan, wegrenne/gillen als er iets is etc.
En soms zijn ze te avontuurlijk maar ja das op zich ook niet meteen heel erg…

Gps horloge is een idee maar van de ene kant wil ik hier ook niet aan beginnen want ze moeten wel het zelfvertrouwen krijgen dat ze dit zelf kunnen. Heb ook zitten denken om een walkie talkie mee te geven maar dat is het zelfde idee als een GPS horloge.

Met de GPS horloge hebben we afspraken gemaakt. In nood kunnen ze SOS uit zenden. Verder kan ik iedere minuut zien waar ze zijn. Maar gebruik dit in principe niet omdat ik ze inderdaad ook vertrouwen wil geven en er van uit ga dat ze afspraken na komen. :blush:

Het gaat er ook om wat voor jou goed voelt en wat je kind van je vraagt… Onze dochter van 3,5 jaar vraagt nu of ze zelf naar haar nichtje mag, in dezelfde straat. Ik zeg dat dit ok is, wijs haar er op dat ze moet uitkijken voor het overige verkeer en laat haar dan vooruit gaan. Ik volg vaak even of kijk dat ze goed aan komt en daar iemand treft. Het speeltuintje is een paar meter verder maar dat mag ze nog niet alleen.