Vraag over baby met nystagmus

hoi mama’s bij 1 van mijn zoontjes is nystagmus geconstateerd op het consultatiebureau nou was het me zelf ook al opgevallen dat zijn ogen pendelen. zijn broer ( is een tweeling) heeft het ook maar alleen als die moe is of erg probeert te focussen. ze zijn 14 weken maar 4 weekjes te vroeg geboren. mijn vraag is dus of iemand hier er ervaring mee heeft en met wat de oogarts voor onderzoeken doet .

Een tip: niet googelen. Daar staan de ergste verhalen. Het schijnt meestal een ontwikkelingsdingetje te zijn die vanzelf afneemt.

Ik heb hier heel toevallig recent ervaring mee. Mijn zoontje van maart 2018 (niet te vroeg geboren) had het ook. Van begin af aan al. Ik zag het de hele dag door, maar erger als hij moe was of probeerde te focussen. Ik ben doorverwezen naar de oogarts toen hij ongeveer 3 maanden was. Vervolgens heb ik nog bijna 3 maanden moeten wachten vanwege wachtlijsten. Het flitsen was toen al veel minder. Toen het zover was moesten we naar de optometrist. Die deed een paar testjes (kijken met een lampje of hij goed volgde, goed in zijn ogen kijken, simpele testjes die geen pijn doen of zo). Daarna deed ze een druppeltje in zijn ogen, moesten we een half uur wachten en keek ze nog een keer. Dat druppeltje zorgt voor vergrote pupillen en dus gevoeligheid voor licht. Let daar dus op, dat je het wat donker voor je zoontje kunt maken.

Na de tweede keer optometrist wilde ze dat de oogarts ook nog even meekeek, die constateerde ook niets. Ze zagen wel een cilinderafwijking en dat hij wellicht een sterkte afwijking kan hebben. Met het advies dat we in groep 2 zeker nog een afspraak met de optometrist moeten maken om dat allemaal te checken (of eerder als we hem verdenken van slecht zicht) mochten we naar huis. Gelukkig viel het hier dus mee.

Zo heel verhaal verder, ik heb speciaal voor jouw vraag een account aangemaakt, maar ik vond het wel heel typisch dat deze vraag er stond. Hopelijk kun je hier wat mee. Probeer je niet te druk te maken erover, de onderzoeken stellen niets voor en hopelijk is het bij jouw zoontjes ook iets dat zich vanzelf nog ontwikkeld.

super dank je wel ! en maak me niet heel druk erom gelukkig ze zijn tenslotte gecorrigeerd pas 10 weken oud . maar informatie is altijd fijn :blush: goed om te weten dat ik rekening moet houden met het donker maken voor ze .