Voeding van maand tot maand

Ik schrik echt als ik op deze site kom! Op deze site staat een handig voedingsschema van maand tot maand. Tenminste dat zou je denken. Er staan dingen in die absoluut niet kloppen! En zoveel ouders die zich hier aan vasthouden. Licht bruin brood? Halvarine? Yoghurt onder 1 jaar? Broodbeleg onder 1 jaar? Even voor de duidelijkheid. Je kindje onder de 1 jaar zou alleen maar dingen moeten krijgen die voedzaam zijn. (Boven de 1 jaar ook) licht bruin brood is misschien voor de wenperiode maar daarna gewoon volkoren of spelt brood. Halvarine is plastic boter. Gewoon roomboter is het gezondste. Gewone melk of yoghurt onder de 1 is niet goed voor je baby! En broodbeleg? Pindakaas zonder zout en suiker kan en avocado of plakjes banaan. Maar verder is broodbeleg nog niet oké! Suiker en zout aan je baby geven wordt afgeraden en om goede redenen. Suiker is sowieso overbodig. En zout kunnen de niertjes nog niet aan! Zolang je een baby niks anders geeft weet hij ook niet béter! Wij denken misschien dat het wel lekker is dat extra op de boterham maar het is niet nodig! En een baby weet niet wat “lekker” is zolang jij het hem niet leert. Neem een voedingsdeskundige aan, om dit soort dingen te vermelden op zo’n invloedbare site!
Sorry als ik een beetje verhit over kom, maar de basis moet gewoon goed zijn en het advies is dan de belangrijkste factor daarin. We willen allemaal doen wat goed is voor onze kindjes. Als het advies dus klopt zijn we een stuk verder.
Lieve groet,
Van een bezorgde moeder en voedingsdeskundige.

Join the Abudo newborn care guidelines program. It helps you understanding the parenting process, enabling them to be there for physical, nutritional and emotional support of the child.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Het verbaast mij gigantisch wat sommige ouders hun kinderen te eten en te drinken geven.
Kleine peutertjes van een jaar die op een verjaardag “gewoon” een heel stuk taart krijgen. En daarnaast rustig 2 glazen fristi of chocomelk… En om over de hoeveelheid snoepgoed helemaal maar niet te beginnen!

Ik en mijn man proberen ons zoontje zo gezond mogelijk te laten eten en drinken. Hij is nu 2,5 jaar, maar snoep krijgt hij absoluut nog niet! Hij krijgt alleen drinken zonder toevoegingen en zonder suiker. Af en toe een kwart glaasje sap aangevuld met water. Ook kook ik met zo weinig mogelijk zout, regelmatig vegetarisch en zo gevarieerd mogelijk.

Uiteraard mag hij echt hier en daar wel een keer iets lekkers. Overdag mag hij 1x een koekje uitzoeken, paar rozijntjes, en op een verjaardag een hapje van mij of mijn man mee.

Maar hoe vaak ik me hierover moet “verantwoorden”??? Vooral tegenover mijn schoonmoeder/schoonzus, ik krijg altijd hetzelfde gezeur : snoepen hou je toch niet tegen! Ach, tot op heden gaat dat nog prima, al vind ik het wel steeds lastiger worden, want mijn zoontje wordt ouder. Hij ziet overal om zich heen kinderen die de halve tafel met lekker leeg eten.

Van mij mag hier veel meer voorlichting over gegeven worden.

Beste Mistje,

Tja het gaat helaas ook heel erg mis bij de inlichting over eten. Op kinderdagverblijven en peuterspeelzalen is het allemaal heel erg normaal dat kindjes van 1 limonade drinken en koekjes eten. En op forum zoals deze wordt ook vaak gekeken hoe moet het wel of niet. Helaas wordt er slecht advies gegeven! Het is toch gek dat kinderen op school gezond moeten trakteren terwijl het feest is, maar vervolgens wel elke dag een witte boterham met choco pasta mee naar school krijgen alsof het niks is. Heel gek allemaal.

Lekker niks van een ander aantrekken :wink: iedereen doet het op zijn eigen manier en hoe kan het toch dat mensen je kwalijk nemen dat je je kind gezonde dingen geeft en ongezonde dingen niet geeft. Je geeft ze toch ook geen wijn of bier? Dat is ook onbekend voor hun en wat niet weet wat niet deert. Dus dat is voor grote mensen en niet voor kleine kindjes!

Fijn dat je zo bewust bezig bent! En wat lekkers op zijn tijd is niks mis mee, Wat laag het een uitzondering zijn dat is voor de kids ook veel leuker.

Liefs