Verhuizen naar andere woonplaats

Hallo allemaal,

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening, omdat ik het even niet meer weet.

Eerst even een situatieschets:
Uit een eerder huwelijk heb ik een dochter van net 8 jaar. Ik was 17 toen zij geboren werd. Op school doet ze het ver boven verwachting en heeft ze het erg naar haar zin. Ook haar sport vindt ze heel leuk en gaat ze altijd met plezier naartoe. Ze heeft in de klas een paar hechte vriendinnen waar ze veel mee om gaat. Met haar vader is een prima omgangsregeling, waarbij ze soms ook doordeweeks bij hem is, afhankelijk van zijn werk.

Alleen heb ik een nieuwe relatie, waarmee ik samenwoon. De band tussen hem en mijn dochter is verbazingwekkend goed.
Nu zijn we aan het sparen voor een eigen huis, omdat we graag samen een gezin willen stichten.
Ik woon nu 9 jaar onze huidige woonplaats, maar krijg gewoon geen aansluiting met de mensen hier. Het lukt gewoon niet.
Nu zijn we aan het twijfelen om naar een dorp, 15 km verderop te verhuizen.
Dit zou inhouden dat ze naar een andere school moet en ook dat ze haar sport moet stopzetten, omdat het in dat dorp op een dag is, waarop ik echt niets kan regelen met mijn werk. Haar vader zal dan ook doordeweeks met haar naar dat dorp moeten rijden voor school.

Ik wil graag samen met mijn vriend een nieuwe start maken. In dat dorp is er voor mij (autisme) veel meer rust. Het is overzichtelijker en de kans dat er vriendinnetjes in de straat wonen, is veel groter. Maar wil niet dat mijn dochter daar de dupe van wordt. Zij is het allerbelangrijkste in mijn leven (lekker cliché) en ik wil dat zij gelukkig is.

Voor haar sport zou het een optie kunnen zijn om die ene keer per week op en neer te rijden. Zo kan ze haar beste vriendin sowieso 1 keer in de week nog zien.

Ik twijfel echt ontzettend. Zijn er mensen met een ervaringsverhaal, met een kind in ongeveer dezelfde leeftijd?
Ik zal echt wel de helft vergeten zijn, maar mijn hoofd is nu een grote chaos.

Ik moet zeggen dat ik het erg moeilijk vindt om advies te geven. Natuurlijk is je dochter het belangrijkste in je leven. Echter is het voor jezelf en uiteindelijk voor je dochter ook van belang dat jij goed in je vel zit. Anderzijds ben ik zelf op jonge leeftijd twee keer verhuisd met vier en met acht jaar. Ik weet zeker van de laatste keer hoeveel impact dat had en ik verhuisde alleen naar een andere wijk. Ik had een beste vriendin en ondanks dat ik op dezelfde school bleef en haar daar dagelijks bleek de afstand op zo’n jonge leeftijd te groot. Je kon niet naar school even naar elkaar, alles moest gepland en niets spontaan. Ik heb wel weer nieuwe vriendinnen gemaakt maar op een ander niveau. Dat blijkt ook uit het feit dat toen we naar de middelbare schooldag gingen dat snel verwaterde. Nu zie ik haar grappig genoeg sinds een keer per jaren een keer per jaar op een stadsfeest en merk dat er nogsteeds een band is. Als je dochter zo geworteld is met school vriendinnen sport en ook haar vader is verhuizen een gigantische impact. 15 kilometer lijkt voor een volwassene niet zo veel maar voor een kind zou het net zo goed 150 kilometer kunnen zijn.
Succes met je beslissing.

Toen ik 9 a 10jaar was ben ik ook verhuisd van een dorp naar een stad. In het dorp had ik ook vriendinnen en een sportvereniging. Echter heb ik er geen vervelend gevoel aan over gehouden. Kinderen zijn best flexibel. En ze is nog jong. Ze kan een nieuwe begin maken ook voor haar pubertijd. Jij moet je immers als ouder ook gelukkig voelen.

Fijn om dit te horen!

Gelukkig kent ze al een aantal kinderen, omdat ze in dat dorp 2,5 jaar bij scouting gezeten heeft.
Het probleem is vooral dat ze faalangst heeft.

Wij zijn nu net 4 maanden verhuisd van Amsterdam naar een kleine stad in twente.
Mijn oudste 3 kinderen zijn dochter van 9,zoon van 7 en zoon van 5.De oudste heeft op haar school wel nieuwe vriendinnen gemaakt,maar na schooltijd speelt ze weinig met kinderen.School staat in een andere wijk en ze mogen nog jiet alleen deze kant op.Oudste zoon heeft het heel erg moeilijk ertussen te komen,had op oude school 1 beste vriend met wie hij heel erg levelde die mist hij dus enorm,en ook hij heeft nog niamand mee naar huis genomen.Jongste zoon is ook nog steeds niet lekker op zijn plek.Mocht je gaam verhuizen raad ik aan na de zomervakantie en niet zoals ons midden van het schooljaar.Maar het is dus enorm kind afhankelijk vind ik.

Je kunt misschien eens met je dochter overleggen hoe zij zelf over verhuizen denkt?

Gezien jouw situatie zou ik waarschijnlijk de stap nemen om te verhuizen. Misschien kun je op de eventuele nieuwe school, eerst een dagje kijken met je dochter en misschien is een proef dag zelfs mogelijk?

Ik ben als kind ook verhuisd en heb er niks aan overgehouden. Zo is het leven nu eenmaal…

Bedankt voor je reactie!
Mijn dochter lijkt de knop omgezet te hebben, maar dit kan ook uit loyaliteit zijn.

Ze vindt het nu prima om te verhuizen, omdat ze dan nieuwe vrienden kan maken.

Ook hebben we afgesproken dat ze inderdaad op haar eigen clubje blijft, 1x in de week. Die overstap kan later wel, als ze eraan toe is.