Uitstapjes en vakantie met tieners

Ik heb een puberdochter van 15 en een prepuberdochter van 11 (die nu al puberstreken heeft). Wij gaan altijd graag dagjes weg en vaak op vakantie. Maar dat wordt met deze leeftijd een stuk lastiger. Het komt vaak neer op compromises maken en soms baal ik daar wel van. We gaan ook steeds vaker dan maar samen op pad. Maar we verzinnen ook dingen die ze wel erg leuk vinden. Geocachen bijvoorbeeld. Of heel simpel, vliegeren. Komen ze ook eens buiten. En ja, Turkije willen ze ook echt niet overslaan. En ik heb laatst een stedentrip gedaan met mijn dochter. Super goed gegaan. Maar ik merk dat veel mensen niet weten wat ze hiermee aan moeten. Dat ze dan maar niets gaan doen. En ja, soms gaat het ook even niet goed en hebben ze pubernukken. Maar ik vraag me wel af hoe andere gezinnen dat allemaal doen. Sommige ouders kijken me met glazige ogen aan dat ik dat met mijn kids ben gaan ondernemen. Je hebt ook heel veel te lezen over reizen met kleine kinderen maar ik vind met grote kinderen net zi’n uitdaging. Krijgen jullie je pubers nog mee op pad? En wat ga je dan doen?