Uiteten en zwanger

Hoi! Ik ben nu net een paar weken zwanger dus nog maar weinig mensen weten hiervan. Eigenlijk alleen mijn vriend en ik. Maar nu hebben we binnenkort een familie etentje met de hele familie en dan gaan we naar een restaurant. Nu weet ik alleen niet zo goed wat ik moet doen?

Normaal bestel ik altijd iets van zalm of carpaccio en drink ik eigenlijk altijd een wijntje. Dat kan nu dus niet, omdat ik zwanger ben. Ik vind dat helemaal niet erg hoor, maar wat kan ik doen zodat de familie het nog niet door heeft? Of moeten we het dan toch tijdens het etentje of voor die tijd vertellen? Heeft iemand ook ervaring met dit dilemma?

Hoi Annemieke, ik heb zelf bij mijn eerste zwangerschap een keer een etentje met collega’s gehad en toen met de ober afgesproken dat ik een alcoholvrij biertje zou krijgen. Dat werkte supergoed, en toen hoefde ik nog even niks te vertellen. Misschien kan je doen alsof je gewoon trek hebt in bier en dan dit van tevoren afspreken?

Wat een goeie tip! Heel erg bedankt. Dat ga ik zeker proberen :grinning:

Laatste hoorde ik op tv dat een glaasje geen kwaad kan, maar het fijne weet ik er niet van. Misschien eens met je arts overleggen?

Waarschijnlijk let echt niet iedereen op wat jij besteld, dus misschien valt het niet op dat jij deze keer even geen alcoholisch drankje neemt. Als ze wel gaan vragen kun je toch gewoon zeggen dat je geen zin er in hebt?? En qua eten dat je wat anders wilt proberen of zo.

@Sarah_Muller alcohol komt helemaal in het begin van de zwangerschap ook gewoon bij je kind terecht, dus ik zou dat zeker niet doen. Vaak wordt gesproken over ‘veel’ alcohol brengt schade toe aan de hersenen van je ongeboren kindje, maar je weet niet hoe gevoelig je kind is, dat weet je pas als het er is.

Ik zou het risico dus zeker niet nemen!!

@Sarah_Muller Ik heb ook zoiets gehoord, maar volgens mij kun je het gewoon beter die 9 maandne eventjes laten staan. Een kleine moeite toch? beter het zeker voor het onzekere nemen.

Hii Annemiekie,

Ik heb hetzelfde gehad! Ben ook altijd van de carpaccio en chocomouse… wij gingen toen met de hele familie naar de pizzeria… Ik heb toen gezegd dt ik geen zin had in n carpaccio en dat ik vol zal en dus geen zin had in n toetje… terwijl ik eigenlijk wel die chocomouse wilde… :joy: mn zusje had m toen wel als toetje, ‘wil je n hapje’ vroeg ze me ook nog! :woman_facepalming:t3: ‘Nee dankje’ en dan snel aan de latte drinken… :speak_no_evil::woman_shrugging:t3:
succes! :kissing_heart:

Vooral niet te veel aandacht aan geven. Als jij normaal doet is er geen vuiltje aan de lucht toch☺️
Als je wel wat kan regelen met de bediening is dat wel mooi natuurlijk! Misschien moet je toevallig naar de wc als jullie er net zijn? :wink:

Hi! Er let inderdaad waarschijnlijk niemand op wat je gaat bestellen, maar een ‘standaard’ excuus voor geen wijn kan zijn ‘ik had hoofdpijn en net twee paracetamol genomen’. En qua eten kun je gewoon gebruiken dat je altijd al carpaccio of iets dergelijks besteld en een keertje zin hebt in iets anders. Veel plezier en geniet van je zwangerschap!

Ik heb dat ook gehad, wij waren toen naar een restaurant waar mega veel rauwe vis en sushi was.

Ik heb gezegd dat ik hoofdpijn had en daarom niet dronk en gewoon iets gekozen wat al sowieso goed gaar was zodat je het er niet bij hoefde te zeggen dat dat nodig was.

En meestal valt het niemand op als je in een groter gezelschap bent wat je eet of drinkt. Althans, ik had dat ook gedacht en uiteindelijk lette er niemand op.

Succes!

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Uit eten is natuurlijk altijd goed, mits je kotsmisselijk bent en echt niets kunt verdragen :wink: Gewoon niet te veel focus leggen op datgene wat je besteld, als jij er niet krampachtig mee om springt valt het je gezelschap waarschijnlijk niet eens op. Kies iets lekkers van de kaart waar je zin in hebt en geef bij vragen aan dat je daar trek in hebt. En voor wat betreft dat wijntje: je kunt ook aangeven dat jij de BOB bent, je vriend kan zodoende lekker van een biertje genieten en er is niets aan gelogen :wink:

Je kunt altijd zeggen dat je de bob bent, wat last van je maag of je hebt voorgenomen minder te drinken. Toen ik net zwanger was en we het nog niet wilden vertellen, zeiden we dat ik op dieet was en daarom geen alcohol wilde drinken. Je moet dan met dat argument alleen wel even nadenken over wat je verder besteld natuurlijk…:wink:

Hoi MamaVanM, wat zit er dan in chocomouse wat niet goed is voor je baby? Heb ik nog nooit van gehoord! x

@Susanne Chocomouse kan met rouwe eieren gemaakt zijn… :wink::slight_smile:

@MamaVanM haha!! Je hebt je er goed uit gered. Ik denk dat het bij ons straks ook zo gaat. Ik ben daar zo slecht in :joy: Waarschijnlijk denkt iedereen straks als we het wel verteld hebben van; ooooh daarom deed je zo gek. Van de chocomouse wist ik trouwens ook niet…

@susanne Die van de supermarkt mag je wel!