Thuisonderwijs in Nederland: dit moet je erover weten

Originally published at: https://www.famme.nl/thuisonderwijs-in-nederland-dit-moet-je-erover-weten/

In Amerika is het de normaalste zaak van de wereld, maar in Nederland komt het bijna niet voor: thuisonderwijs. Hierbij gaat je kind niet naar een reguliere school, maar besluit je als ouder om je kind zelf te onderwijzen. Wat zijn hiervoor de regels in Nederland, en hoe ziet thuisonderwijs eruit? Nu het nieuwe schooljaar…

He, bedankt voor dit artikel. Ik zit pas net op het forum, maar er staan leuke dingen op! Ik heb me altijd afgevraagd hoe het zat en er zelf ook wel eens (heel snel) over nagedacht. Ik ben niet automatisch voorstander, maar denk wel dat het heel erg goed is dat ouders sàmen met hun kind iets leren of nieuws leren. De interactie die dan ontstaat is heel mooi. Het is soms jammer dat er door school- en sportprogramma’s bijna geen tijd lijkt te zijn om in rust iets aan je kind te leren wat jij belangrijk vindt. Het gaat of snel-snel of gebeurt uiteindelijk vaak niet. Wat dat betreft zou eigenlijk 1 schooldag per week als thuisonderwijs zo gek nog niet zijn :slight_smile: Maarja, dan moet het met je werk ook wel weer kunnen.