Thuis bevallen met laagliggende placenta

Hallo allemaal,

Op het moment ben ik bijna 25 weken zwanger van ons 2e kindje. Met 17 weken heb ik een aantal bloedingen gehad en na onderzoek bleek dat ik een laagliggende placenta heb die op dat moment 12 mm over de baarmoederhals heen lag. Die bloedingen duurden niet lang en het was gelukkig ook niet veel. Sindsdien heb ik ook geen nieuwe bloedingen gehad.
Met het groeien van de baarmoeder wordt de placenta ook wat mee omhoog getrokken. Nu, 8 weken later, ligt de placenta 9 mm van de baarmoederhals af. Er is mij verteld dat de placenta minimaal 1 cm van de baarmoederhals af moet liggen om natuurlijk te bevallen, minimaal 2 cm om poliklinisch te mogen bevallen en 3 tot 3,5 cm om thuis te mogen bevallen.
Nou is mijn eerste bevalling best goed gegaan (poliklinisch) en het lijkt me heel erg fijn om deze keer thuis te bevallen. 3 cm is alleen vrij ambitieus en niet erg realistisch.
Mijn vraag aan jullie, is er iemand die ervaring heeft met een laagliggende placenta en hoeveel cm je “nodig had” om thuis te mogen bevallen.

Groetjes, Linda

0 likes

Hoi Linda,

Ik had ook een laagliggende placenta, variërend tussen 2 en 2.6 cm. Voor mij was dat een groot risico, ik heb een keizersnee moeten ondergaan. Van een vaginale bevalling was 0 sprake ivm de risico’s.

Ik zou zeggen luister heel goed naar wat de artsen jou adviseren.

Veel succes en een fijne zwangerschap verder!

0 likes

Ik zou zeker ook geen risico’s nemen. Het kan namelijk serieuze gevolgen hebben. Ik zou jouw gezondheid en van jullie kindje niet op het spel zetten.

0 likes

Hoi Mistje,
Dankjewel voor je reactie!
Mag ik vragen hoe het bij jou verlopen was?
Heb je bloedingen gehad tijdens de zwangerschap?
Zo ja, was dat vaak / veel en had je daardoor een geplande keizersnede, of had je een spoed keizersnede?

0 likes

Hi Wendy,
Dankjewel voor je reactie!
Veiligheid gaat natuurlijk boven alles.
Bedoel je iets specifieks met “serieuze gevolgen”?
Heb je ook ervaring met een laagliggende placenta misschien?

0 likes

Dag Linda,

Nee, maar ik ben arts (geen gynaecoloog) en het feit dat de placenta vlakbij de baarmoedermond ligt, maakt dat er een verhoogd risico is op bloedingen. Daarbij is de placenta ook nog eens goed doorbloedt. Daarom dat gynaecologen zo strak zijn
w.b.t. de criteria mbt vaginale bevallingen bij placenta previa. Ik heb bij vrienden/familie die een relatief goede bevalling hebben gehad ook meegemaakt dat ze daarna met spoed naar de OK moesten omdat de placenta niet los kwam en de moeder serieus wat bloed
was verloren, met nadien bange en vrij traumatische ervaringen tot gevolg. Dat wil je liever niet thuis meemaken. Daarom dat ik alleen kan aanraden om het advies van jouw dokter op te volgen.

Groetjes,

Wendy

0 likes

Hoi Linda,

Ik heb tijdens de zwangerschap geen bloedingen gehad gelukkig. Ik moest wel het laatste trimester heel rustig aan doen. Maar zoals Wendy ook aangeeft, de kans op bloedingen is erg groot!

Overleg heel goed met jouw VK wat verstandig is. Je wilt inderdaad niet thuis in een paniek situatie komen te zitten.

Mijn keizersnee was inderdaad gepland, bij mij was het risico veel te groot. De keizersnee was erg heftig en zwaar, heb tijd in ziekenhuis moeten blijven.

Iedere zwangerschap loopt natuurlijk anders, en jij hebt al een bevalling gehad. Dit was mijn eerste (en laatste).

Je hebt nog even te gaan, er kan nog genoeg veranderen. Maar ik adviseer je echt om geen risico’s te nemen! Jullie beide gezondheid is het allerbelangrijkste!!!

Veel liefs,

0 likes

Ongelofelijk! :grinning: Vandaag controle gehad in het ziekenhuis en nu ligt de placenta 3,3 cm van de baarmoederhals af. Ik mag nu terug onder controle bij de verloskundige en ik mag thuis bevallen. Zo ontzettend blij!! Nu nog mijn vriend overtuigen dat dit een goed idee is :wink:

0 likes

Om er zeker van te kunnen zijn kan je mij verschillende vk langs gaan. En ff googlen naar een vk die naar huis komt hun vinden ‘natuurlijk’ veel belangrijker dan geld …

0 likes