Te veel cadeau's?

Ik lees en schrijf graag mee op dit forum, heerlijk om met andere mama’s alle ervaringen en adviezen te delen. Over onderstaande zou ik ook graag eens de mening van anderen horen:

Mijn zoontje is nu net 2 jaar, en eigenlijk al vanaf zijn geboorte wordt hij overladen met spullen en cadeaus. Iedereen die op visite komt, of ook als we zelf ergens heen gaan, hebben de mensen (vrienden, familie, buren, kennissen) wel iets voor hem gekocht, al dan niet 2e hands.

Tuurlijk is dat hartstikke lief en aardig, maar ik vind het absoluut niet nodig. Ik zeg de mensen ook altijd dat dit niet nodig is, maar ik denk volledig aan dovemans oren gericht…

Vooral mijn schoonouders zijn hier een kei in! Mijn schoonmoeder is gek op snuffelen naar vooral 2e hands kleding. Altijd komt ze weer met weet ik wat allemaal aanzetten! Soms een hele tas vol!!! Maar niet alleen kleding, ook speelgoed en legio aan andere spullen.

Het meeste kan ik vaak niet eens gebruiken. Kleding past regelmatig niet, of in vind het gewoon niet mooi. Hoe vaak ik haar al niet heb gezegd dat ze nu eens niet meer zoveel mee moet brengen… pffff…… ontelbaar! Altijd hetzelfde antwoord : “zo leuk, in kon het niet laten liggen”. En dit geldt voor de meeste andere mensen ook.

Ik vind het gewoon erg jammer dat veel van deze spullen nutteloos in de kast liggen. Mijn zoontje verdwaalt zo’n beetje in al zijn speelgoed, ik kan er 2 weeshuizen mee vullen… In het begin heb ik alles zo veel mogelijk bewaard, maar daar begin ik nu echt vanaf te stappen. Hebben we een verjaardag?? Geen probleem, zat ongebruikt spul in de kast wat ik zo weer in kan pakken.

Naar mijn mening hebben kinderen tegenwoordig veelsteveel spulllen, maar als ik in onze kast kijk, doen wij voor niemand onder. Gelukkig is veel 2e hands, want nieuw vind ik helemaal onzin, maar toch…

Wie heeft dit ook? En hoe gaan jullie hiermee om?

Veel liefs,

Herkenbaar! Al is het bij ons wel iets minder moet ik zeggen.

Hier komen ook regelmatig, zoals ik het dan noem, ‘goedbedoelde rotzooitjes’ het huis in. Heel lief allemaal en inderdaad daarom ook zo moeilijk om er iets van te zeggen. Mij lukt dat ook niet goed. Als ik er al iets van zeg dan is het argument toch vaak: ‘Ach, we kunnen het (financieel)’ (wat ik wel een raar argument vind btw) of ‘Kleinkind X krijgt dit ook en we willen ze hetzelfde behandelen.’

En ironisch genoeg ben ik zelf steeds meer bezig met ‘ontspullen’ en word ik me steeds bewuster van de (al dan niet verborgen) impact van het kopen van spullen. Maar vooralsnog lijk ik daar ook wat alleen in te staan in mijn omgeving.

Een echt advies heb ik dus niet voor je. Als het echt zo veel is zou ik haast geneigd zijn om tegen de gever te zeggen dat je het weer doorgeeft aan een ander kindje. Misschien gaat de lol van het geven er dan een beetje af. Maar dat zal vast niet al te dankbaar overkomen :wink:

Heel erg herkenbaar!
Ik zeg tegenwoordig als mensen wat mee nemen (kleine man is bijna 2)

Leuk! Neem maar mee voor bij jullie thuis, dan heeft hij bij jullie ook speelgoed. Niet? Dan gaat het door naar een ander kindje.

Het werkt bij ons heel erg goed!

Succes

Hoi hoi!

Ik vind het erg herkenbaar, hoewel het bij ons niet zo erg is. Mijn schoonouders halen ook altijd veel speelgoed voor mijn zoontje. Elke week ligt er wel weer wat nieuws bij hun thuis. En het is bewezen dat kinderen met veel speelgoed , niet goed kunnen spelen en door de bomen het bos niet meer zien…

Wat ik wel eens doe is het speelgoed om de zoveel tijd ruilen, met het speelgoed wat ik op zolder bewaar. Zo hebben ze niet te veel speelgoed en toch af en toe weer wat “nieuwe” dingen.
Je kunt speelgoed eventueel weer inpakken voor een ander kindje ( wel oppassen dat je niet het gegeven spul teruggeeft Hihi)

Of op de weggeef hoek oid zetten.

Succes!