Tandenpoetsdrama

Beste mama’s,

Mijn dochtertje is nu 15 maand oud en heeft al een flinke rij tanden en kiezen staan. Maar dat betekend dus ook tandenpoetsen. Dat is hier elke ochtend een heel groot drama. Bij het zien van de tandenborstel is het al huilen, slaan met de armpjes, mond stijf dichthouden…
Ik ben op zoek naar de gouden tip om dit te vergemakkelijken, voor haar en voor mij…

Ik heb haar al vanaf dat er een tandje door kwam een tandenborstel gegeven om mee kennis te maken. Dat vond ze geweldig en heeft ze ook veel op gesabbeld en gekauwd. Ik gebruik een hele zachte borstel en heb al verschillende tandpasta’s en verschillende posities uitgeprobeerd.

Herkend iemand dit? Of heeft iemand een tip zodat ze het misschien leuk gaat vinden ?

Marije

Echt ongelooflijk niet-pedagogisch, maar wij zijn op een gegeven moment tijdens het avond-tandenpoetsen de telefoon in zn handen gaan geven. Lag ie lekker rustig op zijn rug, 5 minuten fimpje van Jokie oid op, konden wij even extra goed poetsen en rustig zn luier aan doen. Dat deden we alleen 's avonds, 's morgens gewoon kijken hoever we konden komen in samenwerking (liedjes zingen/neurien met AAAAAAAAH-klanken, grapjes maken etc). Zodra hij het dan zat was, stopten we ook, al was het na 30sec.

Vanaf hij 2,5 is poetsen we elektrisch met een borstel die liedjes speelt na elke minuut, dat vindt hij leuk en inmiddels (hij is 4) poetsen we daar gewoon 2x per dag 2 minuten mee.

Wij geven onze zoon tijdens het poetsen en verschonen een kleine kledinghanger in de hand. Vind hij helemaal geweldig. Onze zoon is 15 maanden.

En wij poetsen alleen in de avond

Ik lees dat jullie s Avonds poetsen, ik ga ook eens proberen om het poetsmoment te verplaatsen naar de avond. Zeker nu het nog maar 1 keer per dag hoeft. Wellicht heeft dat invloed! Ik laat het weten. En uiteraard met wat afleiding!

Hier was het ook een DRAMA!

Ik gaf mijn zoontje ook een tandenborsteltje zodat we om en om konden poetsen

Wij poetsten ‘s avonds voor het slapen gaan, ik deed dan een handdoek om hem heen zodat hij er niet bij kon als ik aan het poetsen was, erbij zingen hielp ook.

Ik liet hem ook kijken als ik zelf mijn tandenpoetse en hij mocht ook mijn tanden poetsen.

Nu poetsen we inmiddels 2 keer en gaat het super goed. tanden poetsen een feestje!

Voor de spiegel met een liedje en mee laten helpen: dop van pasta af en er weer op etc. Of het kind laten bepalen waar je begint net poetsen en tussendoor aan lateb wijzen waar nu en dan pak je ook wat andere mee. Ze willen graag zelf doen en zo hebben ze t idee dat ze t zelf mogen doen en regie hebben.

Inderdaad voor de spiegel doen dat ze het zelf kunnen zien en ik maar er altijd een spelletje van dat ik een kaboutertje in haar mondje zie ofzo en dat ik die weg moet poetsen. Ze hebben van oral b ook de poets app maar dat werkt bij ons niet. Zijn ook genoeg filmpjes op YouTube inderdaad van jokie en jet enzo.

ons zoontje is 14 maandrn en wij poetsen ook alleen s avonds. tijdens luier verschonen geven we hem t tandenborstel en laat m lkker ff zelf doen en dan helpen we hem erbij door zn handje vast te pakken… het gaat prima en hij vindt het ook leuk. misschien helpt ook als jullie samen poetsen.

Hier is het ook een drama, in het begin vond hij het erg leuk… Totdat zijn boventanden doorkwamen.
Hij ligt nu tussen mijn benen in op bed, met zijn armen onder mijn benen geklemd. En zing het tandenpoetsen liedje.
Ik vind het echt verschrikkelijk om het zo te moeten doen maar anders lukt het gewoon echt niet.
Na afloop mag hij altijd zelf nog even poetsen. Hopelijk gaat deze fase snel voorbij

Het blijft hier een drama… Liedjes zingen wil niet-werken, spiegel niet, filmpje niet, een speeltje niet… Maar ik blijf het proberen!
Wanneer doen jullie het s Avonds? Onze dochter krijgt s Avonds nog een flesje, en bij dat flesje valt ze vaak al bijna in slaap. Dus daarna ga ik haar niet meer tandenpoetsen. En om het er nu voor te doen. Dan smaakt de melk niet meer lijkt mij…
Maar ben wel gerust gesteld, dat dit probleem niet alleen bij ons is!

Onze dochter is nu 3 en we gebruiken sinds een half jaartje een elektrische borstel en daarbij de app van Oral B. Super leuk, elke keer als we poetsen gaat er een teller lopen waarbij er een sticker wordt ‘vrij’ gepoetst en verdient ze een ster. De teller loopt ook tot 2 min en dat houdt ze dan ook prima vol. Met de laatste 10sec die ze dan zelf mag poetsen :slight_smile:

De ochtend schiet er bij ons wel vaak in, vanwege het broodje en racen naar de opvang. Oeps!