Steeds minder vrouwen kiezen voor een thuisbevalling

Originally published at: https://www.mamaenzo.nl/minder-vrouwen-thuisbevalling/

De thuisbevalling. Vroeger een groot onderdeel van de Nederlandse geboortecultuur, maar nu komt het amper nog voor. Sinds wanneer is er sprake van deze ommezwaai en waarom geven nu zoveel aanstaande moeder voorkeur aan het ziekenhuis of geboortecentrum? Cultuurverandering Het lijkt erop dat steeds meer vrouwen een bevalling in het ziekenhuis verkiezen boven een thuisbevalling… Lees verder op mamaenzo

0 likes

Heel erg jammer tw weten dat steeds minder vrouwen thuis bevallen. Het is juist een heerlijk gevoel lekker vrij rond te lopen en je eigen klusjes te doen. Je doet niks wat de drs van je verwachten wat je moet doen je ligt niet met kabels op je bed. Natuurlijk heb ik het niet over vrouwen die een zware of moeilijke zwangerschap achter de rug hebben of een zieke kindje in mamas buik (voor die hoop ik dat ze hun gezondheid snel weer te pakken krijgen♥️.) Je doet wat jij wilt en niet wat hun van je verwachten

0 likes

Ik vind het heel verstandig dat vrouwen kiezen voor een bevalling in het ziekenhuis!! Als ik dat niet gedaan had, dan waren zowel mijn zoontje als ik er niet meer geweest!!

Bij een vriendin van mij was het ook kantje boord! Ze wilde graag thuis bevallen, leek ook goed te gaan. Maar vlak voor de persweeen ging het mis, zij viel bijna flauw van alle uren pijn, en de hartslag van haar dochter was ineens weg! Met ambulance en gierende sirenes naar ziekenhuis voor spoed keizersnee…

Tuurlijk zullen er ook thuis bevallingen zijn die goed gaan. Maar wat een risico’s als het niet goed gaat! In het ziekenhuis is alles bij de hand.

En de artsen met hun verhalen van “fijn eigen omgeving”, “bevallen is zoooo natuurlijk”, nou voor mij ammehoela! Urenlang doodgaan van de pijn, pfff, wat je maar fijn vind.

Een andere vriendin van mij wou ook thuis bevallen. 10 uur en giga veel pijn verder naar het ziekenhuis gegaan. Pijnstilling gekregen en heerlijke vlotte bevalling gehad.

0 likes

Ik mocht niet thuis bevallen ivm medicatiegebruik, maar ook al zou het wel mogen had ik ook voor het ziekenhuis gekozen. Achteraf maar goed ook; ons meisje kon niet verder zakken doordat de navelstreng om haar nekje zat. Haar hartslag daalde snel, en dus is ze met redelijke spoed gehaald met een vacuumpomp en een flinke knip. Dat had toch heel anders af kunnen lopen als ik thuis was geweest…

0 likes