Slapen baby 5 weken

Hoi allemaal, ik ben net nieuw hier en zou graag jullie advies willen hebben.

Onze dochter is nu 5 weken oud. De eerste 10 dagen gingen erg goed, borstvoeding kwam snel op gang, slapen (overdag en 's nachts ging ook aardig), maar naar die 10 dagen veranderde het allemaal heel snel.
Ineens wilde ze overdag niet meer slapen, waardoor ze naar mijn idee slecht ging voeden en overvemoeid raakte. Ik weet ook niet of dit de regeldagen waren, darmkrampjes of 's avonds ook nog het huiluurtje (uren!). Ze leek wel overal last van te hebben… 3 weken lang sliep ze overdag heel weinig, amper in haar eigen bed, elke avond ontroostbaar van 7u-12u waarna ze eindelijk bij mij in slaap viel en altijd wel 2 goede slaapjes deed van 2 á 3 uur.
Sinds vorige week lijkt het steeds beter te gaan, doordat ze nu eindelijk regelmaat heeft met haar dutjes. Ze laat nog amper zien wanneer ze moe is, dus zodra ik nu het eerste kleine gaapje zie, gaan we naar de wat donkere slaapkamer, gaat ze in de inbakerdoek en na wat heen en weer wiegen wordt ze al gauw slaperig. Dan probeer ik haar nog wakker in bed te leggen, steeds vaker valt ze nu dan ook echt zelf in slaap!!

Oke, na een heel verhaal dan nu mijn vragen…

• Soms doet ze dan maar een dutje van 45 min of minder, als ik haar dan weer makkelijk kan troosten zodat ze slaperig wordt, leg ik haar weer terug in bed. Is dat slim om te doen? Of kan ik haar dan beter gewoon wakker houden en na de volgende voeding weer proberen?
  • Net heeft ze weer 2u15min geslapen (jeej!), daarna gelijk gaan voeden, maar na zo’n 8min (gemiddelde tijd voor onze voedingen) laat ze los omdat ze bijna in slaap valt. Lijkt mij héél erg snel dat ze weer moe is… Dan gaan we eerst de luier verschonen, beetje kletsen, om vervolgens nog een keer voeden te proberen. Dit wou ze niet meer. Na een paar minuutjes spelen, begon ze weer te gapen en zijn we naar de slaapkamer gegaan. Hier aangekomen sliep ze ondertussen al zo goed als… In de doek ingepakt, weer even minuutjes geknuffeld en ze was al klaar om in bed te leggen. En ze slaapt nu inmiddels al weer bijna een half uur!
    Maar nu is ze dus maar 30 minuten wakker geweest, is dit niet erg kort? Ik lees overal dat 45-90 minuten normaal is…
    Zodra er wel een keer meer tijd tussen zit, is dit vaak omdat ze ergens onrustig van is geworden en dan moet ze ook veel meer huilen. Even een klein beetje gezellig ‘spelen’ of kletsen zit er vaak niet echt in.

Ik ben al erg blij dat het slapen veel beter gaat! Maar dat heeft me zo veel tijd en energie gekost, dat ik het nu liever gelijk goed wil doen. Ik hoop dat jullie mij hier een beetje mee kunnen helpen! Dankjewel!

Volgens mij hoef je je echt niet druk te maken hoor! Kleine baby’s hebben vaak nog absoluut geen ritme, dat komt vanzelf.
Als je baby moe is en in slaap valt, lekker in bed leggen! Zulke kleintjes moet je echt nog niet wakker proberen te houden.
Ik kreeg het advies om het ritme van mijn zoontje aan te houden. Voedings hoeveelheid goed in de gaten houden. Je zult zien dat ritme vanzelf komt.

Blijven voeden op verzoek. Het ritme komt van zelf, maar dat kost moeite.

Ik herken het 1900 tot 00:00 wakker zijn. Die van mij wilde dan continue drinken. Zo hogen ze op een natuurlijke manier de borstvoeding productie op. Het is echt lastig, maar vertrouw op de natuur. Sterkte