Slaapzakje in de winter?

In januari wordt ons eerste kindje verwacht en ik zit een beetje in dubio over het slaapzakje.
In de kamer is het gemiddeld 16graden, uiteraard kan de verwarming aan maar er vanuit gaande dat we dat niet doen. (We hebben een openhaard die de benedenverdieping warm stookt, de slaapkamers wil ik altijd fris houden).

Wat is een goede slaapzak? Bij de intake van de kraamzorg werd gezegd een normaal slaapzakje en shirtje lange mouwen voor wat bewegingsvrijheid, combi met een dikkere deken. Vriendinnen adviseren kruiken. Ik heb ook dikke slaapzakken gezien mét mouwtjes maar kunnen ze dan voldoende bewegen?

Wat doen jullie? Wat zijn ervaringen?
Ben heel benieuwd!

Ik gebruik al vanaf de geboorte van ons zoontje de slaapzakken van Puckababy. Als eerste de ‘piep’, toen de ‘mini’ en nu de 4 seasons. Ze kosten wat, maar je kan ze het hele seizoen gebruiken. Dus als je kijkt wanneer je normaal een zomer en winter slaapzak koopt, met evt nog 1 extra, ben je het geld ook kwijt.
Op de website staan tabellen met hoe de temperatuur op de kamer is en hoe je je kindje dan moet aankleden in de slaapzak.
Succes en geniet ervan!
https://www.puckababy.com/nl/klantenservice

Je hebt ook dunne slaapzakjes (Hema) met mouwen die afrits baar zijn. En twee kruiken zijn ook niet verkeerd.

Slaapzak kan en mag wel mits alles goed sluit bij armen en hals en niet te groot is. Voor veilig slapen is het of slaapzak of dekentje. Kies je toch voor dekentje dan kan je altijd kruikje gebruiken. Je kan altijd het bedje even voor verwarmen met kruikje voordat je kindje er in gaat. Maar kies je gelijk voor slaapzakje dan gebruik je natuurlijk ook eerst nog een kruik om de baby op temperatuur te houden. Maar doordat je dan geen dekentje gebruik verlies je snel de warmte van de kruik.

Hier slaapt onze dochter van 10 weken met een body, pyjama, slaapzakje zonder mouwen en een donsdeken. Ze heeft het wel graag goed warm. Een kruik hebben ze bij ons nooit aangeraden of over gesproken dus daar heb ik geen ervaringen mee (België)

Hoi Suzanne, mijn zoontje is nu 6 weken. Ik heb de kleintste slaapzak geprobeerd zonder mouwen maar vind deze nog te wijd bij de armen en hoofd en daarom gevaarlijk (misschien dat dit meevalt als je een slaapzak met lange mouwen zou gebruiken(?)). Ik leg mijn zoon met kleren in bed en onder een katoenen laken met wol dekentje erover. Eerste week kruiken gebruikt waar nodig.

Hoi suzanne,
Ik heb geen ervaring met een baby in de winter, maar in de lente.
Ons dochtertje bleef 's nachts niet heel goed zelf op temperatuur. Dus eerst een lakentje 2 dekentjes 2 kruiken en de verwarming 's nachts aan.:face_with_thermometer: ze sliep bij ons op de kamer, de kamer fris houden lukte dus helaas niet zo :expressionless: Na 2 weken? kon ze haar temperatuur beter vasthouden en deden we een dekentje minder en kruik minder tot alleen een dekentje met lakentje. Een Slaapzakje ben ik pas gaan kopen toen ze haar deken van van zich af trappelde. Van de hema heeft inderdaad afritsbare mouwen en is niet zo dun en in maat 50/56 te krijgen heel erg fijn!

Hoi hoi bij mij ook geen winter baby’s maar wij zijn begonnen met dekens en kruiken. Ook wij zijn pas naar een slaapzak over gegaan toen de kinderen niet meer onder de dekens blijven liggen. Zoals gezegd moet de slaapzak goed aansluiten. Je weet dat stiekem pas als de baby geboren is. Iedere baby heeft nu eenmaal een ander gewicht maar ook andere verhoudingen. Een deken ‘past altijd’. Eenmaal over op de slaapzak zijn wij ook de slaapzakken van Hema gaan gebruiken. Ze hebben deze heel dun en ook wat dikker. Er bestaan overigens speciale eenheden voor de warmte die een deken of slaapzak geeft en wanneer je welke kunt gebruiken. Ik zou alleen niet durven zeggen hoe die eenheid heet…
Geniet verder van je zwangerschap en straks van jullie kindje

Haaj Suzanne,
Ik ben een groot fan van de slaapzakjes van Bemini! Ze zijn lekker warm, de handjes kun je er ook in doen… die worden vaak zo ijzig koud snachts… je kan hem ook heel makkelijk openritsen om snachts te verschonen. (Vele andere slaapzakken zijn er onhandig, doordat je niet helemaal open kan doen aan de onderkant) En wat ik een voordeel vind, is dat je hem ook in de maxicosi kan gebruiken!

Geen slaapzakje doen. De eerste maanden een lange mouwen romper met een lange broek, sokjes en lange mouwen shirt. Zo zal de kraamzorg het ook aan jullie uitleggen en dan nog met een kruik. Is voldoende warm. Op de opvang waar ik werk doen we vaak pas een slaapzak bij baby’s rond de 4/5 maanden omdat ze dan wat meer gaan bewegen en onder de deken weg kunnen woelen/draaien.

Hoi,

Hier de eerste 6mnd geen slaapzak gebruikt. Wel een kruik in het begin, maar niet lang. Romper met lange mouwen en een pyjamaatje onder lakentje en deken. Later gewoon de dunne slaapzakken van de Hema gebruikt en een deken in een dekbedovertrek.

Ik reageer normaal nooit op dergelijke forums maar voelde mij als moeder verplicht om je correcte informatie te geven, gezien hier echt heel wat onzin staat.
Een slaapzakje zeker wel nodig, ook als ze jonger dan 4 maand zijn kunnen sommige baby’s beweeglijk genoeg zijn om onder de dekens terecht te komen. Mijn dochter wriemelde aan 4 weken al zodanig dat ze horizontaal in haar bedje lag :slightly_smiling_face:
Een slaapzak is gewoon het veiligst. Donsdekens en dikke dekens worden ten stelligste afgeraden voor risico op wiegendood.
Mijn dochter draagt nu een rompertje met lange mouwen, een dikke pyjama en een dikke slaapzak zonder mouwen. Het is wel heel warm bij ons thuis (ongeveer 19 graden in de kamer). Als het wat kouder wordt gaan de mouwen eraan.
Een pyjama is ook veel warmer en beter dan een broekje en t-shirt.
Verder ook niks in haar bedje leggen voor risico op verstikking.
Een kruik lijkt me ook absurd en gevaarlijk als dat warm water uitloopt. Welke materniteit adviseert dat??

Hoi,

Wij zijn ook gewoon begonnen met lakentje en dekentje en kruiken. Maar onze baby’s waren te druk met de armen en sloegen de lakens dus los. Daarna bij de Ikea slaapzakken gekocht deze sluiten heel goed aan en je baby kan hier veilig in slapen. Ook hebben we ze ingebakerd. Je kunt ook eens een Puckababy piep proberen. Tip koop er 1 2ehands want je weet nooit of je kindje het fijn vind! Zonde van je geld als ze er niet in willen slapen