Schoonfamilie beslist voor mij als moeder

Lieve mama’s,

Graag wil ik jullie ongenuanceerde mening in een voorval wat dit weekend heeft plaatsgevonden. Ik heb een zoontje van 1 jaar en 2 maanden en dit weekend was voor het eerst dat mijn man en ik 1 dag en 1 nacht saampjes weggingen. Kleintje is bij mijn schoonmoeder gebleven. Even voor de duidelijkheid in het kort. Nu is het zo dat wij een tuin delen met mijn schoonmoeder. Zij heeft een eigen plekje en wij ons eigen plekje. Helemaal prima. Sinds ik samen ben gaan wonen met mijn man, is mijn schoonzus met haar 2 kids (2 jaar en 7 jaar) ontzettend vaak hier, eigenlijk dagelijks. Waar wij wonen, duurt school maar tot 11:45. Daarna past schoonmoeder op de kids van schoonzus. Helemaal prima natuurlijk, maar voorheen werd dat waar wij wonen gedaan en niet bij schoonzus thuis, want zij vindt dat een heel gedoe (5 minuten van ons vandaan met de auto) Kinderen willen natuurlijk spelen en zijn erg luidruchtig. No go met een kleintje die alles bij elkaar krijst en niet slaapt. Het was net een kinderdagverblijf hier. Een aantal keer er wat van gezegd. Wordt niet altijd goed opgevat, maar wordt wel wat mee gedaan, maar na een aantal maanden sluipt het er toch in om hier een kinderdagverblijf te maken. Ja, we willen graag, vooral ik, een eigen plekje. Nee op dit moment is het nog niet mogelijk. Nee, ik wist dit niet dat het zo zat, wat schoonzus betreft, voordat ik ging samenwonen met mijn man. Toen ik hier was, was schoonzus hier niet. Oké en nu naar het hoofdonderwerp. Wij waren dus 1 dag en 1 nacht weg. Kindje bij schoonmama. Veel contact gehad ondertussen omdat, he, het was voor het eerst dat we weggingen. Gevraagd hoe het allemaal is gegaan en wat ze gedaan hadden. Het antwoord was dat ze het leuk hebben gehad en dat ze buiten in de tuin waren (schoonmoeder en zoonlief) Kwamen we thuis na een heel leuke tijd. Wij heel relaxed. Kwam schoonzus lief langsrijden om schoonmoeder op te pikken. Wij gevraagd hoe het met ze gaat en wat ze gedaan hebben. Oo ja niet veel, wij waren even langsgereden en je zoontje kwam even bij ons in de auto, wilde er niet uit, dus wij hebben hem maar meegenomen 500m verderop naar een winkel en meteen teruggebracht. Nou mama’s het werd zwart voor mijn ogen!!! Mijn volgende vraag was: hoe is hij meegegaan? Los in de auto? Waarop mijn schoonzus antwoordde: Nee, je zwager hield hem vast. Voor, naast de bestuurder! Ik wil even benadrukken dat mijn schoonzus geen kinderstoel in de auto heeft, terwijl ze 2 kids heeft, en zijzelf helemaal geen veiligheidsgordels dragen en rookt ook nog eens met de kinderen in de auto. Ik weet natuurlijk niet of dat gebeurd is waar mijn kleine bij was, maar ik vind het al erg genoeg dat ze het met haar eigen kinderen erbij doet. Ik trok het niet meer! Mijn bloed kookte. Mijn schoonmoeder was al weg toen het bij mij landde wat er eigenlijk is gebeurd. Ik dus mijn man gevraagd: was je moeder bang dat ik boos zou worden als ze het mij zou vertellen dat ze de kleine aan schoonzus heeft meegegeven? Mijn man werd boos dat ik zijn moeder heb aangevallen en zei dat we de kleine niet meer bij haar laten als ik zo een punt hiervan maak voor dat ene minuut dat hij in de auto heeft gezeten.
Wat mij het meest dwarszit is het feit dat mijn schoonmoeder mij helemaal niets heeft verteld en het ik van mijn schoonzus heb moeten vernemen. Als ze niets had gezegd, had ik het waarschijnlijk nooit geweten. En 2: ik ben teleurgesteld in mijn man, dat hij hier niet het ernst van inziet.

• kind is aan schoonmoeder toevertrouwd maar is gewoon meegegeven.
  • zeer kleine kans dat er wat was gebeurd, maar het idee al aangezien er geen veiligheidsgordels worden gebruikt en hij gewoon voor wordt vastgehouden…
    -Schoonmoeder had dit hoogst waarschijnlijk niet bekendgemaakt.

Lieve mama’s, mijn vraag aan jullie.

Ben ik nou gek of is dit gewoon NOT DONE??? Want ik ben echt woedend!! Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bedankt!!!

Jeetje wat een verhaal! Ik kan me heel goed voorstellen dat je hier boos om bent! Ik zou het mee geven zelf niet zo erg hebben gevonden, maar wel de manier waarop. Safety first! En in hoge uitzonderingen als er iets is gebeurd ofzo en je hebt geen andere keus dan oké. Maar niet zomaar voor een plezier rit… wauw! Ik weet niet zo goed wat ik zou doen. Helrmaal niet als je man er wat laconiek over doet. Ik had er denk ik wel echt wat van gezegd, maar daarvoor een goed gesprek met manlief gehad. Denk dat dat ook wel erg belangrijk staat anders sta je er gevoelsmatig helemaal alleen voor.

Sterkte En succes!

Dank je wel, Pukkie88. Schoonzus is helaas al vaker het onderwerp van onze ruzies geweest. Ik wil niet dat zij invloed uitoefent op ons kind. Geeft hem bijvoorbeeld dingen te eten achter mijn rug om waar ik niet mee eens ben. Dus ik vertrouw haar gewoon niet in het bijzijn van mijn kind.
En schoonmoeder, tsja het is natuurlijk haar dochter en het doet haar ook pijn, maar er wordt geen rekeningen met mijn wensen gehouden wat betreft mijn kind. En dan heb je een verkeerde voor je.

Ik ben het volledig met je eens. Dat hij ff mee ging, zou ik niet erg vinden. Maar wel op een veilige manier… De meeste ongevallen gebeuren kort bij thuis. Het zou ook aangenamer zijn voor jou, als je partner achter jou zou staan.

Je hebt gelijk hoor, er is toch een reden waarom er stoeltjes voor auto’s zijn uitgevonden en dit verplicht is? Misschien kan je aan je man zeggen dat je zijn zus respecteert en haar opvoeding van haar kinderen en dat ze doen mag ze wil maar dat je dit van jouw opvoeding ook moet doen. Dan maak je maar duidelijk dat jouw kind niet mee mag in de auto zonder het correcte stoeltje op de openbare weg. Laat eerst de woede wat wegebben en leg het dan rustig uit.

Misschien kan je dit ook eens op een relaxed momentje met je schoonmoeder ook bespreken, wat jij belangrijk vindt enzovoort. Dus zeg dan duidelijk dat het hier gaat om wat jij belangrijk vindt en als een ander daar een andere mening op na houdt is dat allemaal ook oké maar dat je toch vraagt om jouw waarden te volgen. Als mama kan je dat wel vragen vind ik.

Sowieso zijn jij en je man de enige die fit soort beslissingen nemen. Ook als je familie het overdreven vindt!

Onze familie vindt ons ook vaak overbezorgd maar wij zijn verantwoordelijk voor zijn veiligheid. En als zich niet aan onze regels houden dan gaat hij er niet alleen heen