Peuter wil niet slapen

Lieve mama’s,

Ik heb een zoontje van 2,5 jaar die sinds een anderhalve week ’ s avonds niet naar bed wil. Wij hebben steeds hetzelfde ritueel; wassen, tanden poetsen, verhaaltje voorlezen, versje en dan welterusten.
Maar als we de deur dicht doen, komt hij uit bed. Krijsen, huilen, schreeuwen staat hij dan dan bovenaan de trap. Hij lijkt wel een monster dan… (sorry voor mijn taalgebruik).

Hij wil dan bij ons in bed liggen. Dan slaapt hij wel. Als mijn man of ik bij hem in zijn eigen bed liggen, is er ook niets aan de hand. Het is net alsof hij erg bang is. We laten wel een nachtlampje aan, en ook het licht op de overloop blijft aan. Deur van zijn slaapkamer open, en de deur van onze slaapkamer open. Niets helpt. Hij wil gewoon ook niet alleen zijn.

Hij slaapt nu al bijna een week 's nachts bij ons in bed, maar dit gaat mij en mijn man nu echt te ver. Maar dat is de enige mogelijkheid om hem rustig te krijgen en houden. Nu begint het ook al 's middags, dat gekrijs. (Mama ik wil niet slapen, ik wil niet naar bed!!)

Hebben jullie tips of eigen ervaringen voor mij?
Dank je wel.

Groetjes Mama27

Misschien een idee om te stoppen met de middag dut? Vanaf 1,5 jaar is het normaal dat kinderen stoppen met de dutjes. Is wel per kind verschillend sommige stoppen pas met 4 jaar. Misschien helpt het.

Succes

Ga ik proberen, dank je!

Dag mama27,

Dit hoor je vaker, kinderen die ineens niet meer in hun eigen bedje willen slapen.

Ik heb dit zelf nog niet meegemaakt, maar mijn vriendin wel! Beetje zelfde verhaal als jij.

Ze kreeg het advies van het cons.bureau om haar zoontje niet bij hun in bed te leggen, je krijgt ze bijna niet in meer terug in eigen bed. Kleine kinderen maken soms hele grote sprongen qua ontwikkeling. Daardoor kunnen ze soms ineens ergens een angst voor ontwikkelen.

Haar arts raadde haar aan om haar zoontje steeds weer zo lief en rustig mogelijk terug naar bed te brengen. Aaien, troosten, proberen gerust te stellen.

Zo’n angst fase gaat vaak vanzelf weer over. Bij mijn vriendin heeft het een paar maand geduurd, heel pittig, maar ging vanzelf over.

Succes!!!

Bedankt voor je reactie Mistje…

Het inslapen gaat nu wel redelijk goed. Daar hebben we wat foefjes op gevonden. Maar nu komt hij elke nacht. En weer hetzelfde, krijsen, schreeuwen, huilen… wil niet alleen slapen zoals hij zegt…

Erg vermoeiend. Boos worden helpt niet. Terugleggen in bed en verder geen woorden zeggen helpt niet. Lampje aanlaten helpt niet. Negeren helpt niet. Beloningssysteem helpt niet. Hij gilt alles bij elkaar.

Waah wij worden door slaapgebrek nu wel een beetje gek :crazy_face:. Gouden tip iemamd? Haha.

Groetjes mama27

Een fase. Onze jongste ligt ook regelmatig bij ons in bed, omdat hij wakker wordt. We hebben de ervaring dat dit wel voorbij gaat. Dus lekker bij jullie in het bed leggen.