Peuter perikelen

Hoi dames,

Ik ben op zoek naar wat tips. Onze zoon van 20 maanden gaat regelmatig keihard gillen zodra er een kindje in zijn buurt komt. Ik dacht eerst dat het een fase was die wel over zou gaan, maar het begint nu wel erg lang te duren.

Op zich vind ik het goed dat hij een grens aangeeft en ben ik allang blij dat hij niet slaat of duwt maar het gillen is toch ook niet echt helemaal oke. De andere kindjes schrikken er soms van.

Ik weet alleen niet zo goed wat ik dan als alternatief kan bedenken wat hij dan wel mag.

Ik zeg nu tegen hem dat ik wil dat hij stopt met gillen omdat de andere kindjes schrikken. Maar ik wil hem dan ook graag leren hoe het wel moet zonder over zijn eigen grenzen heen te gaan. Hebben jullie tips hoe hiermee om te gaan?

Ik hoor ze graag!!

Ik weet niet hoe goed hij al kan praten maar bij ons op school wordt ‘stop hou op’ gebruikt en dat betekent ook echt dat degene waartegen het gezegd wordt direct moet stoppen. Op de kdv deden ze hetzelfde of gewoon ‘stop’ toen ze nog iets kleiner waren. Dit is duidelijk en als het ook aansluit bij de kdv / toekomstige school is het overal consequent

Hij kan redelijk praten, sommige woorden duidelijk anderen alleen duidelijk voor ons als ouders. Maar ik vind het lastig. De andere kindjes doen in principe niks verkeerd. Ze komen alleen maar bij hem in de buurt en doen verder niks

Het punt is dat je zoontje het niet prettig vindt en ipv het op het gillen zetten op een andere manier zijn grens aan geeft.
Heb je eventueel het kdv al gevraagd om tips? Mijn ervaring is dat de leidsters veel kennis en ervaring hebben en doordat ze ook je kind kennen dat ze goede tips kunnen geven.