Papa wordt niet meer beter

Wij hebben een heerlijk mannetje van 2,5 waar wij ook ontzettend van genieten. Helaas is zijn papa(en mijn partner) ernstig ziek en wordt niet meer beter. Hij heeft waarschijnlijk (maar hopelijk veel langer) nog maar een jaar te leven.

Hij heeft natuurlijk wel wat door, sst papa slaapt en papa au, maar hoe bereid je zo’n jong kind voor op dat papa dood gaat.

Het is zo’n heerlijk lief enthousiast ondernemend ventje en ik ben zo bang dat hij hierdoor gaat veranderen.

Heeft iemand tips hoe hiermee om te gaan? De meeste informatie die tre vinden is gaat over oudere kinderen of over overlijden van opa/oma.

Ilja

Hoi Ilja,
wat een zware tijd.

Er zijn verschillende boeken die kunnen ondersteunen

Is er een van.

Het is een oneerlijke strijd,

Er is een tijd geleden ook een serie geweest over, doodgewoon. Daar in bespraken ook mensen van alle leeftijden, met en zonder kinderen hoe hun, zich er op voorbereiden.
Vooral eerlijk zijn staat me nog bij, en er was een moeder die voor elke verjaardag tot aan de 21 een speciale kaart schreef voor hun kindje die ook nog erg jong was.
Ook werd er veel foto en beeld materiaal verzameld.
Een speciale film over de vader, waarin de vader alles wat hij wist opname en vertelde aan z’n kind via de film, aan sluitend hadden ze dan ook de uitvaart enzo ook gefilmd.

Pap, vertel eens. Ook een vorm om alles over je zelf op te schrijven.

Sterkte voor jullie allemaal !

1 like

Gevonden,
Er is ook een speciale stichting.

https://www.achterderegenboog.nl

Stichting Achter de Regenboog

Stichting Achter de Regenboog ondersteunt sinds 1993 kinderen en jongeren bij het verwerken van het overlijden van een dierbare, zodat deze ingrijpende gebeurtenis geen belemmering vormt om een gezond volwassen bestaan op te bouwen.

Deze informatie kwam ik ook nog tegen.
Tis wat gedateerd maar mogelijk nog wel bruikbaar!

IMG_20190502_185004260|690x388

Wat zitten jullie in een verschrikkelijk situatie. Kinderen van 2,5 zijn geestelijk heel flexibel en sterk. Vaak gaan kinderen heel goed om met een verlies, beter dan wij. Zij gaan door met hun leven en staan niet zo als een volwassenen stil bij het verlies. Sterkte toegewenst :cherry_blossom::blossom:

1 like

Dank je wel voor alle informatie. Die serie heb ik nog nooit gezien, die ga ik zeker terugkijken.

Wat vreselijk voor jullie. Wellicht niet helemaal vergelijkbaar maar onze dochter had een opa die niet meer beter werd. We hebben haar altijd gezegd dat opa ziek was en niet beter werd, nooit over de dood gesproken. Die term kunnen ze nog niet zo veel mee.Toen dat eenmaal zo ver was aangegeven dat opa niet meer terug zou komen en nu een mooie ster aan de hemel is.

Veel sterkte voor jullie!

1 like

Allereerst wil ik jullie onwijs veel sterkte wensen in deze moeilijke periode.
Ik heb geleerd open en eerlijk te zijn en het op spelenderwijs uit te leggen ze lijken er soms niks van te snappen maar onbewust slaan ze alle informatie die jij/julliw geven op.
Zoals je zelf al omschreef hij beseft heel goed dat papa au heeft.
Wat ookal in een reactie stond is dat kinderen ontzettend flexibel zijn met dit soort nare gebeurtenissen gelukkig hebben ze enigszins het besef niet van altijd vaarwel.
Een praatje met de huisarts kan je misschien ook helpen.
Soms weten artsen geschikte personen die uw kindje hierbij goed kunnen begeleiden.
Het is ook belangrijk niet uw zelf voorbij te lopen door de zorgen van uw zoon!
Neem ook een moment voor uw zelf en de tijd want tijd is in dit verhaal ontzettend kostbaar.

Nogmaals wil ik jullie ontzettend veel sterkte wensen!

1 like