Onzeker over slapen peuter

Hallo allemaal,

Ik weet even niet zo goed of ik nu wel of niet wat moet gaan aanpassen aan het slaap patroon van mijn peuter. De te vinden informatie is erg tegenstrijdig en ik ben zelf ook moe vanwege een zwangerschap 32wk kortom: onzekerheid alom.

Mijn peuter is deze maand 2.5 jaar oud. Hij is over het algemeen vrolijk maar pittig. Sinds een aantal weken is hij erg vroeg wakker: tussen half 6 en half 7.
Hij gaat rond 8u naar bed en slaapt tussen half 1 en half 3 in de middag. Voordat iedereen nu roept haal de middagslaap eraf, dat is geen optie. We hebben dat een aantal dagen geprobeerd, het resultaat is een huilende en krijsende peuter die schreeuwt dat hij wil slapen. Hij wordt dan in de nacht ook structureel een aantal keer wakker.

Met middagslaap sliep hij altijd van 8 tot 7 en van 1 tot 3. Is dit nu gewoon een rommelige periode waarin hij minder slaap nodig gaat hebben en daar in moet groeien. Of moeten we iets in zijn slaap patroon aanpassen?

Ik vind het vroege wakker zijn op zichzelf niet zo’n probleem. Helaas is ook hier het gevolg dat hij rond 11u begint te huilen en krijsen dat hij wil slapen en dus duidelijk all opgebrand is.

Iemand tips? Het is een fase mag ik ook graag horen :wink: wat is jullie daginvulling met jullie peuter? Alvast dank voor het meedenken​:blush::blush:

Lekker laten zo, ondanks dat het pittig is. Accepteren dat hij om 11:00 naar bed wil. Waarschijnlijk is het een fase en er komt natuurlijk een broer of zus aan en dat is spannend. Onze peuter van twee wordt tussen 0600 en 0800 wakker en gaat rond 1300 naar bed tot 1500. Dan pas om 20:00 weer naar bed en valt pas om 21:30 in slaap. Sterkte!

Ik gok ook dat het een fase is.
Met dit soort moeilijke dingen is dat ook waar ik vaak aan vasthou; het is een fase, gaat wel weer voorbij.

Onze meisje van 2 wordt tussen 6.45 en 8.15 wakker, doet een middagdutje van 12.30 tot 14.00 en ligt 'savonds tussen 19.30 en 20.00 weer in bed.

Succes!

1 like

Dank voor je reactie, als ik het zo lees doet hij nog niet zo héél vreemd haha dus toch meer mijn eigen vermoeidheid / onzekerheid

Ik ben ook wel eens onzeker. Ik ben soms bang voor slaap te kort. Jou zoon vertoont normaal peuter gedrag. Heerlijk, maar het peuter gedrag kan ook zeer vermoeiend zijn.