Oh jee alweer zwanger

Hoi mede mama’s (to be)

Na lang twijfelen toch maar een account aangemaakt om mijn vraag hier te stellen.
Ik ben een mama van 3 kids. 3, 2 en 9 maanden. Mijn laatste bevalling ging niet helemaal zoals gepland. Het was thuis in bad maar mijn placenta vond het niet nodig om er zelf uit te komen. Ik verloor veel bloed en ben met de ambu naar het ziekenhuis gebracht. Daar heb ik uiteindelijk toch zelf mijn placenta met mijn laatste kracht eruit geperst. Daarna ging het goed mis door de hoeveelheid bloed die ik verloor. Ik zakte steeds. Uiteindelijk een bloedtransfusie. Naar huis en het genieten kon beginnen. Dachten we. Ik ging met pijn in mijn long terug naar de huisarts samen met de kraamzorg. Met spoed weer teruggestuurd naar het ziekenhuis en daar bleek ik een longembolie te hebben. Inmiddels zijn we 9 maanden verder en gaat het eindelijk goed! Het verhaal schets ik even zo, omdat ik op dit moment WEER zwanger ben. Een shock. maar hey we waren er zelf bij. Een stomme mis berekening van de maand. Maar goed, daar hoeven we geen discussie over te voeren denk ik :slight_smile: Ik ben denk ik nu 6 weken zwanger. Vorige week een test gedaan. Op dit moment probeer ik er niet te veel over na te denken maar de klok tikt verder.

Mijn gezondheid gaat voor alles door bovenstaande. Wat staat mij te wachten als ex longemblie patiënt in een zwangerschap?

Tevens hebben wij nul komma nul hulp, van wie dan ook. Mijn moeder woont vrij ver uit onze buurt en met mijn schoonfamilie hebben we op dit moment geen contact.

Ik werk vanuit huis en doordat er vrij veel is gebeurt in ons leven heeft dit een tijd op een laag pitje gestaan. Lees: Miskraam, burn out van mijn partner, kindje met de darmpjes buiten haar buik. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat we nu ook niet echt veel te besteden hebben. We redden ons wel, maar we kunnen geen vreemde sprong maken!

Dit alles, ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken op dit moment. Allerlei vragen passeren de revue. Kunnen we dit wel? Hoe gaat het mijn mijn gezondheid? Mijn bevalling, doodsbang, geen hulp etc. En daarnaast, doe ik mijn andere meiden niet tekort? En ga zo maar door. Die rollercoaster maakt me gek!

Ik ben opzoek naar mensen die hierin hun eerlijke mening zouden willen geven. Iemand die er een soort van neutraal in staat. Wat moet ik/wij? Kan dit allemaal goed komen? Help!

Liefs Bambimama

Wat je moet doen is natuurlijk een besluit van jou en je partner. Wat ik zou doen is sowieso een afspraak maken met de huisarts en je lichamelijke zorgen uiten. Hij/zij kan je hopelijk antwoorden geven over je gezondheid. Over je financiën kan je samen met je partner zitten en kijken wat er voor nodig is en of het haalbaar is om een vierde kindje welkom te heten. Ook zou ik samen met je partner praten of het psychisch haalbaar is, een vierde kindje (burn out, traumatische ervaring ivm bloedtransfusie). Als laatste zou ik het hebben over wat het met jullie zou doen als je de zwangerschap niet zou doorzetten. Als je dat allemaal duidelijk hebt kunnen jullie samen een beslissing maken. Als jullie beide achter jullie keuze staan komt het ook goed met je andere 3 kindjes!
Over geen hulp, als je weer vanuit huis gaat werken, kun je altijd overwegen om een gastouder aan huis te nemen. Met 4 kinderen is dit niet duur en hij/zij kan ook licht huishoudelijke taken overnemen waardoor je minder druk bent. Wij hebben met 2 kindjes ook een gastouder aan huis. Zij zet het eten klaar, vouwt een was, regelt de vaatwasser en stofzuigt de benedenverdieping. Ook doet ze wel eens een klein boodschapje. En willen we een keer uit eten wil ze ook wel eens wat langer blijven. Erg fijn! Heel veel succes/sterkte met jullie beslissing en wat je ook doet, sta erachter!

Ik wil graag praten over je longembolie.
Ik heb dan zelf een klaplong gehad waarbij de helft van mijn long verwijderd is.
Het mag vergeleken worden met een longembolie.
Geef het aan bij de huisarts en straks verloskundige je hebt kans dat je wordt doorverwezen naar de longarts en verpleegkundigen (in mijn geval)
Hun zullen diverse onderzoeken met je doen om je te adviseren over je gezondheid en je zwangerschap.
Hun zullen je hierin eerlijk advies geven.
Je hebt de kans dat je dan alle echo’s onderzoeken enz… in het ziekenhuis zal hebben.
Een longembolie hoeft niet perse zwangerschaps gerelateerd te zijn maar ik snap je angsten wel.