Nieuwe geboortetrend: cocooning in plaats van kraamvisite

Originally published at: https://www.famme.nl/nieuwe-geboortetrend-cocooning-in-plaats-van-kraamvisite/

Als je zwanger bent, kan je waarschijnlijk niet wachten op je baby te ontmoeten. Vaak geldt dat ook voor grootouders, familie en vrienden, die staan te popelen om op kraamvisite te komen. Maar bij de nieuwe geboortetrend, genaamd ‘cocooning’, is hier (nog) geen sprake van. Hoewel het heel gebruikelijk is dat het huis de eerste…

Een hele goede nieuwe ontwikkeling. Zelf had ik ook geen zin in kraamvisite alleen van de goede vrienden en familie die dichtbij mij staat. Wij hebben daarom ook geen uitnodigende tekst op het geboorte kaartje gezet. Ik vond het ook prima als mensen gewoon een kaartje terug stuurde. Het gaat bij de geboorte om het gezin en het nieuwe ritme met elkaar. Maar niet om de buitenstaanders. Ik vraag me sowieso af wie kraamvisite eigelijk heeft verzonnen. Toch gek eigelijk dat mensen die nooit bij je thuis komen dan ineens wel lange moeten komen :woman_shrugging:t3:

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen dit doen. Zelf had ik ook 0 behoefte aan al die visite (behalve familie).
De eerste periode ontzettend veel visite gehad, die het liefst s avonds kwamen… Lang bleven plakken… Mijn zoontje van schoot naar schoot… Pffff… Bekaf was ik.
Achteraf dom dat ik daar niet meer van gezegd heb.

Ik herinner me dat een vriendenstel van mijn man kwam. Ze bleven de hele godganse avond plakken alsof het een verjaardag was, hulp nul komma nul, het ene na het andere drankje vragen.

Nu moet ik er om lachen, maar ik heb wel geleerd om zelf kort op visite te gaan, niet direct de baby oppakken, maar eerst eens vragen om bv koffie te zetten en wat op te ruimen.