Niet op een lijn

Mijn man en ik liggen niet op een lijn over de opvoeding van onze 2 kids van 2 en 4 jaar. Vooral met de oudste gaat het samen niet goed. Onze zoon van 4 luisterd niet naar mijn man en die word dan boos en gaat schreeuwen. Ik wil niet dat niet maar hij zegt weer dat ik dan altijd onze zoon zijn zin geef. Maar ik zie dat niet zo en zou niet weten hoe het anders moet. We kunnen er niet over praten. Wat kunnen we doen?

Mijn man en ik hadden het met onze dochter net andersom.
Ze is nu 12 en luisterde naar beide even goed .
Enige tip die ik je mee kan geven is niet laten merken dat je het niet eens bent met je partner waar je kinderen bij zijn, dit hebben ze snel door namelijk.

Je zegt dat je er niet over kan praten, dit hadden wij ook en dat is niet makkelijk en lost het ook niet op.
Basis regels kunnen helpen, en soms achter elkaar staan ook al ben je het niet eens met elkaar, dit geeft naar elkaar het gevoel dat je het toch samen doet.

Ik ben het eens met @Mammie31 , ik zou niet laten merken dat je het niet eens bent tegenover je kinderen. Ook omdat ze je dan misschien op den duur gaan testen.

Verder denk ik dat het heel normaal is dat je het niet overal over eens bent, je bent natuurlijk allebei ook zelf anders opgevoed en ik denk dat je vaak dingen uit je eigen opvoeding weer meeneemt in hoe je je kinderen op wilt voeden. Ik denk dat het belangrijkste is dat je tot consessies moet proberen te komen: spreek beide uit hoe jullie dingen zien, en respecteer ook dat jullie er anders over denken, dat kan. Kijk dan vervolgens wat een middenweg is.

Inderdaad niet voor de kinderen laten zien dat je het niet eens bent, die zijn slim genoeg daar misbruik van te maken. Ik denk dat het goed is om op een rustig moment zonder kinderen een aantal basisregels op te stellen waar jullie je allebei aan moeten houden. Bijvoorbeeld niet schreeuwen tegen de kinderen, een waarschuwing en dan naar je kamer, niet meer dan één koekje, bedenk zelf wat. Vervolgens moeten jullie je daar dan natuurlijk wel aan houden. Als jullie consequent zijn denk ik dat de kinderen dat snel genoeg door hebben. Anders een keer aankaarten bij het consultatiebureau?

Dit is zo herkenbaar voor mij. Ik kan me helemaal in je vinden. Het is vermoeiend om elke keer weer de confrontatie aan te gaan en uiteindelijk weer in een zinloze discussie te belanden. Ik heb inmiddels geaccepteerd dat ik dingen op mijn manier aanpak en mijn partner op zijn manier om escalatie te voorkomen, want daar heeft niemand uiteindelijk wat aan. Misschien dat er in de toekomst iemand buiten jullie en mijn relatie is die de mannen erop aan spreken zodat dan de oogjes wel open gaan. Ik wens je heel veel moed toe en uiteindelijk komt het vast goed.

Je kunt elkaar niet afvallen in het bijzijn van de kinderen, maar moet inderdaad proberen één lijn te trekken, tenzij het natuurlijk uit de hand loopt en het niet bij schreeuwen blijft. Maar ik denk dat je zelf ook eerlijk tegen jezelf moet zijn, geef je inderdaad je zoon zijn zin, dan gaat het uiteindelijk alleen maar van kwaad tot erger. Geloof me, zelfs op die leeftijd hebben kinderen dat al door. Maar als jij een andere aanpak hebt waardoor je kind wél luistert, zou je het daar ook eens met je partner over kunnen hebben, misschien kan hij het eens op jouw manier proberen. Maar vergeet niet, jllie zijn allebei verschillend en het is dan ook niet meer dan logisch dat je anders met bepaalde dingen om gaat, maar je kunt elkaar daar wel in steunen. En als blijkt dat jouw aanpak beter werkt, kun je afspreken dat jij bepaalde dingen ‘voor je rekening’ neemt en dat je partner juist weer andere dingen doet. Maar hoe dan ook, probeer wel samen 1 lijn te trekken. Succes.

Misschien is het wel een goede idee om het bij het consultatiebureau aan te geven ja. Wie weet kunnen we het via die weg proberen. Bedankt voor het advies!

Wat vervelend dat je je in mijn verhaal herkent. Want inderdaad het is zo vermoeiend en frustrerend ja. Ik hoop dat jullie er ook nog uit gaan komen samen. Jij ook heel succes!

Dit is mooi advies! Het klopt wat je zegt. Alleen is het zo vervelend dat we hier dus niet over kunnen praten op een manier dat we dit echt bespreekbaar kunnen maken en overleggen over hoe en wat. Maar ik ga het gewoon nog een keer proberen en wie weet kan ik dan je advies daarbij gebruiken.

Hele goede tip super positief dat er voor zorgt dat de band sterker wordt en niet andersom toppiee :rose: