Naar de basisschool

Mijn dochter wordt in december vier jaar en begint na de kerstvakantie op de basisschool. Ze vindt het erg spannend en ik eerlijk gezegd ook! We wachten nog op een brief van de school over wendagen enzo, weten dus nog niet precies hoe en wat. Ze is het oudste kind in onze vriendenkring en we hebben dus nog geen kinderen van basisschoolleeftijd in onze omgeving bij wie we een beetje af kunnen kijken. Hoe bereiden we ons voor op wat er komen gaat?

Het enige advies wat ik kan geven is: go with the flow. Onze oudste gaat sinds een half jaar naar school. De driftbuien kwamen helaas weer om de hoek kijken, maar ook dat hoort erbij en gaat weer over.

Ik zat een beetje in hetzelfde schuitje, wist niet hoe alles hoorde enzo en ik kende ook nog geen andere moeders van de school. Heb steeds maar alles gevraagd wat ik moest weten, aan andere moeders op het plein, aan de juf, aan Google :slight_smile: En na een paar maanden ben je gewend joh, even spartelen en dan lekker met de rest meezwemmen!
Veel plezier met deze leuke nieuwe fase!

Ik vond het ook ontzettend spannend daarnaast was ik ook hoogzwanger van de tweede. Gevolg ik stond snoeihard te huilen bij zijn eerste wendag en hij ging er als een speer vandoor want hij vond het geweldig.

Laat het op je afkomen praat er nog niet teveel met je kind over want dat kan juist veel meer spanning geven voor de eerste dag. Gaat ze naar de peuterspeel zaal? Dan zijn ze sowieso al een aantal dingen gewend dus gaat echt goed komen…

Het belangrijkste voor jou is de ophaal tijden, en mogen ze alles mee bij het tien uurtje? En genieten!

Om je kindje voor te bereiden kun je ook een boekje halen in de bieb over naar school gaan of eerste schooldag en dit samen lezen om haar voor te bereiden.

Het is voor mij al wel een poos geleden dat mijn oudste voor het eerst naar de basisschool ging, maar omdat zij als gewend was een paar dagen naar een kinderdagverblijf te gaan, was zij er eigenlijk al soort van aan gewend dat zij naar ‘school’ zou gaan. Maar om het voor haar zo leuk mogelijk te maken heb ik er van tevoren veel met haar over gekletst; als wij langs de school reden vertellen dat dat haar nieuwe school zou worden, tijdens het eten vertellen wat zij dacht dat zij straks op school zou gaan doen. Maar ook samen broodtrommeltjes en een beker uitkiezen om straks mee naar de basisschool te nemen, samen al vast bedenken wat ze op haar eerste dag naar school wilde aantrekken, alsof het een soort feestje is. En zo heeft ze het uiteindelijk ook beleefd. Het was voor haar een feest om voor het eerst naar school te gaan. De eerste dag mocht ik tijdens het eerste half uur in de klas blijven. Een meisje uit de klas heeft ons een ‘rondleiding’ door de klas gegeven en de meiden zijn in de huishoek blijven spelen. Natuurlijk is het spannend, maar probeer het voor je kind zo leuk mogelijk te maken, vertrouw er op dat je kind op school goed wordt opgevangen maar wen er vooral vast aan dat het best zo kan zijn dat je kind jou na 5 minuten al niet meer nodig heeft :wink:

Mijn tip is niet te moeilijk doen. Als jij niet moeilijk doet maar aanmoedigd dan doen je kind ook niet moeilijk. Kinderen reageren op jou . Is mijn ervaring . Ik heb er 2 de oudste heeft niet eens wendagen gehad en bleef gelijk over niks aan de hand . Nu vandaag de jongste voor het eerst . Hup naar de opvang toen school met overblijf daarna weer door de opvang opgehaald . En niks aan de hand ze heeft het leuk gehad . Is natuurlijk wel per kind verschillend . Succes en probeer je eigen spanning te verbergen . Bij ons werkt dat super succes

Onze zoon werd in december 4 jaar. Omdat op school dr mogelijkheid bestond om 2 x proef te komen wennen hebben we dit gedaan.
En met hem Besproken of hij uitgezwaaid wilden worden of tot in de klas afgeleverd.

Uiteindelijk hebben we terug gevonden dat we zelfs gebruik konden maken van 10 dagdelen in over leg met school. In het kader van een kind die graag wil, zijn leergang niet te vertragen. Gesteld door overheid.

Onze zoon is de tweede, dus heeft al veel mee gekregen van de eerste, en leert makkelijk. Door de 10 dagdelen kon hij al voorproefje krijgen op school, dit betekende dat hij in groep 1 starten. Was hij in januari gestart dan zat hij in groep 0.
Hij heeft zonder problemen de stof opgenomen en is gewoon mee gegaan naar groep 2.