Mijn peuter van 2,5 jaar wil niet eten

Mijn zoontje is nooit een gemakkelijke eter geweest. Mijn vers gemaakte groente en fruit hapjes wilde hij niet, hij ging ervan kokhalzen. Toen ben ik overgestapt op olvarit, dat werkte goed. En als hij niet wilde eten, zette ik een filmpje voor hem aan op mijn telefoon en kon ik daarna moeiteloos alles naar binnen lepelen. Niet echt pedagogisch, maar hierdoor kreeg hij in elk geval genoeg groente en fruit binnen.

Maar ik vind het nu hij 2,5 is hoog tijd dat hij gewoon met de pot leert mee eten, en ook zonder een filmpje. Dus: sinds vorige week geen olvarit meer en ook geen filmpje meer tijdens het eten. Met als resultaat dat hij nauwelijks iets eet…

Ik besef dat dit 100% onze schuld is als ouders. We hebben hem zelf hieraan laten wennen en nu moet hij echt leren eten. Maar ik ben bang dat hij nu met honger naar bed gaat en gaat afvallen omdat hij bijna niks eet. Heeft iemand nog tips om hem aan het eten te krijgen?

Dankjewel alvast!

Verstandig van je om hem met de pot mee te laten eten. Misschien gaat de overstap in 1x zo iets te snel??
Maak je geen zorgen als hij een keer (of 2, 3) niet of nauwelijks eet, kinderen hebben hoge reserves!
En als hij echt trek krijgt, dan vraagt hij wel hoor!
1 advies… Beloon hem niet met te veel toetjes of lekkernijen, dan went hij niet aan normaal eten.
Succes!!

Hoi. Het is denk ik ook een beetje een fase hoor. Wij hebben (of hadden) een goede eter van nu bijna 2.5 jaar (ook vaak potjes 's avonds of nog gepureerd/geprakt vers). Sinds hij 2 is is de knop om gegaan bij hem. Broodjes en fruit geen probleem. Maar het avond eten weigert hij… Eigenlijk zoals we het altijd hebben gedaan, soms potje meestal vers. Het potje wil hij nu ook niet altijd meer. Niet willen eten, prima dan niet. Wij bieden niets vervangends aan. Wel altijd een toetje, omdat we niet willen dat het niet willen eten geassocieerd wordt met geen toetje mogen en wel eten wel een toetje (Al wil hij dan ook niet altijd een toetje). Hier is regel nr 1 dat eten leuk moet blijven. Dus wordt niets gedwongen. Wij maken ons er niet zo druk meer om, ik geloof echt dat het een leeftijdsgebonden fase is. De rest van de dag gaat t eten wel goed. Het komt vanzelf wel weer.

Bedankt voor jullie reacties. Ik geef mijn zoontje inderdaad wel altijd een toetje, ongeacht hoeveel of weinig hij verder gegeten heeft. We blijven of proberen, hopelijk wíl hij vanzelf meer eten en proeven.

Onze kleuter is inmiddels 4,5 en begint nu pas mondjesmaat weer wat te eten. Tot ze 2 was at ze alles en ineens hield ze daar mee op en hoefde ze niets meer. Ze heeft dus ruim 2 jaar (!) nauwelijks avondeten gegeten. Natuurlijk maakten we ons daar lang enorme zorgen over. Maar omdat ze verder wel goed brood en fruit at en nooit ziek was en goed groeide, hebben we het maar op z’n beloop gelaten. En wat voor wel meer dingen geldt, gebeurt dan na een tijdje toch: het komt vanzelf wel weer. Sterkte!