Leren fietsen op latere leeftijd, hoe help ik mijn kind?

Hallo moeders,

Mijn zoon word volgende maand 6 jaar. Hij heeft taalontwikkelingsstoornis en neurofibromatose, hij krijgt fysio voor zijn evenwicht, fijne en grove motoriek. Al wel het nu erg goed met hem gaat, en hij wel fietst met zijwieltjes, is de stap naar fietsen zonder voor hem erg groot. We willen hem een nieuwe fiets halen voor zijn verjaardag en hem meteen duidelijk maken dat daar geen zijwieltjes meer aan komen en hij dus daar op moet leren fietsen.

Maar hij heeft aardig last van faalangst en ik ben bang dat hij dit niet gaat accepteren.
Hoe kan ik hem hiermee helpen? Hoe geef ik het vertrouwen dat wij hem zullen helpen en dat hij zeker wel zou kunnen?

Iemand ervaringen met kinderen die zo laat leren fietsen? En hoe hebben jullie dat aangepakt?

gr. kelly

Mijn neefje was 5 en kon ook nog niet fietsen zonder zijwieltjes. Zijn ouders hadden een fiets zonder zijwieltjes. We hebben daar een stok aangemaakt. Zodat je er achter kon lopen om de fiets recht te houden. Daarna was die zo aan fietsen dat ze de stok los lieten en kon die fietsen. Misschien een idee.

Hoi!

Heeft de fysio geen tip?
Ik ben zelf Kinderoefentherapeute en begeleid kinderen van basisschoolleeftijd met motorische hulpvragen, waaronder ook regelmatig het leren fietsen.

Wanneer uw kindje angstig is, is het belangrijk dat hij een fietsje heeft waarbij hij met platte voeten op de grond kan komen. Ik geef altijd de tip om eerst op een loopfiets te oefenen. En als de fietsjes te klein zijn, dan de fiets die hij heeft de trappers er helemaal van af te halen waardoor het een soort loopfiets wordt. Zo kan hij zittend en met de voeten gaan steppen. En wanneer hij vaart kan maken, proberen te tellen hoe lang hij de voeten in de lucht kan houden. Zo oefent hij het evenwicht. Wanneer dit goed lukt en hij er vertrouwen in heeft gekregen, dan de trappers erop. Het enige en het gemakkelijkste is daarna trappen!

Heel veel succes!

Hallo

Bedankt voor de reactie!
Ja ik heb het inderdaad wel regelmatig aangekaart bij de fysio, en zij heeft ook tijdelijk het fietsen opgepakt tijdens de sessies. Ze heeft met hem geoefend met de bochten maken, goed remmen, en het doortrappen vanwege redelijk snel moe worden. Dit ging goed, maar hebben we verder voor nu erbij gelaten. Hij heeft een tijd terug een loopfiets gehad waar hij super mee om kon gaan, hij sjeesde met twee voeten in de lucht voor me uit.

Maar die werd echt te klein, dus die is inmiddels weg. Ik zal kijken of ik zijn zijn fiets nu de trappers eraf kan halen zodat het een loopfiets word, bedankt voor de tip!

groetjes kelly