Ik wil niet stoppen/afbouwen met borstvoeding

Goeie avond lieve mama’s,

Ik ben benieuwd of er meer mama’s zijn met de zelfde gevoelens als ik. Of misschien is er iemand die tips voor me heeft.

Onze dochter is nu ong. 7 1/2 maand en ik geef haar nog fijn borstvoeding. Dit ging niet helemaal vanzelfsprekend maar na de eerste 6 weken strugglen met tepelhoedjes en een hoop verdriet kregen we het allebij onder de knie en sinds dien vind ik het altijd een heerlijk momentje samen met mijn meisje.

Maar nu ze bijna 8 maanden is zullen we er toch langzaam aan moeten geloven dat de borstvoeding vervangen gaat worden door vaste voeding. En daar heb ik moeite mee merk ik.

Aan mijn dochter zal het niet liggen, die eet alles wat ik haar voorschotel en zal (denk ik) totaal geen moeite hebben met de overgang.

Ik denk dat ik gewoon heel erg ‘ons momentje’ ga missen… als ik nu bijv. op internet dingen lees als: de ochtendvoeding vervangen voor pap, dan denk ik “echt niet, das net zo’n fijn momentje als we wakker worden”

Nog even voor jullie beleving:
Ik ben sowieso redelijk pro-borstvoeding en geef ons meisje naast een zelf gemaakt groente/fruithapje als oefen hapje of een broodkorst/soepstengeltje nog helemaal niet veel vaste voeding (als ik dat vergelijk met veel verhalen die ik hier lees)

Daarnaast wil ik nog even gezegd hebben dat ik met al die voedingsadviezen ook door de bomen het bos niet meer zie en het dus ook gewoon makkelijk zou zijn als ik ons dametje de rest van haar leven borstvoeding zou kunnen geven… :stuck_out_tongue:

Oh en dat ik van te voren nooit gedacht had dat ik zo lang borstvoeding zou geven dus dat ik er nu niet meer mee wil stoppen vind ik zelf ook wel gek.

Ik ben benieuwd of er meer dames zijn die dit herkennen.

Groetjes,
Mama Row

Netjes! Ik geef nog steeds gekolfde borstvoeding. Onze jongste zoon is nu 15 maanden oud. Je hoeft ook geen pap te geven. Borstvoeding is goed en dan geef je een uurtje later gewoon wat brood. www.voedingscentrum.nl of www.borstvoeding.com staan heel veel goede adviezen omtrent de voeding. Geniet er nog maar lekker van. :cherry_blossom::blossom:

Thanks voor je antwoord. Ja ik denk ook dat ik het geven van borstvoeding voorlopig nog lekker doorzet maar dat neemt niet weg dat ze nu daarnaast ook andere voeding nodig gaat hebben. En ik vind het zooooo lastig om te bepalen wat en hoeveel! Je leest ook overal iets anders… Waar ik nog wel benieuwd naar ben is, hoe veel brood geef je dan een uurtje na de borstvoeding?

Zoveel jou kindje wil.

[Voedselintroductieschema van stefan rutjes.](http://www.borstvoeding.com)

Hier bijna 13 maanden en naast zijn vaste voedsel krijgt hij gewoon nog borstvoeding op vraag hoor.

Van wie heb je dat bv vervangen moet worden door vv? Door het cb? Cb hamert hier ook op afbouwen bv.

Ik vond veel steun en advies op de lll Facebook pagina.

Hier iets langer dan een jaar bv gegeven. Gestopt omdat mijn cyclus nog niet terug gestart was en we voor een 2de wilde gaan proberen, anders had ik wss ook langer bv gegeven. (had ik ook niet gedacht van tevoren! :smile:)
Anyway, (dus niet uit eigen ervaring, maar wel veel over gelezen) je kan idd gewoon bv blijven geven ookal krijgt je kleintje ook vast voedsel. Er zal naar mate er meer gegeten wordt wat minder vraag zijn, maar qua voedings- en afweerstoffen kunnen ze bv nog goed gebruiken.
Sowieso nu de wereld meer en meer ontdekt wordt, vinden veel kleintjes het fijn om nog even vertrouwd bij mama een slokje te drinken.
Leeftijd dat kindjes zelf aangeven geen bv meer te willen ligt trouwens tussen de 3 en 7.

@Mamam nee het cb valt wel mee, het is meer de informatie die ik op internet/boeken vind.

Het is ook niet dat ik bang ben dat het ineens klaar is met borstvoeden maar meer dat ik het jammer vind dat onze voedingsmomentjes straks langzaam aan vervangen zullen worden door vaste voeding. En daarnaast blijf ik bv ook gewoon makkelijk vinden :stuck_out_tongue: als je al die verschillende meningen over wat wel en niet aan vv te geven.

Ohja ken ik. Was ik in het begin ook heel onzeker over.

Mij zoontje is nu ook ruim 7 maanden en geniet nog volop van onze bv momentjes. Ik geef af en toe wat oefenhapjes maar de hoofdvoeding blijft bv. Alleen wel iedere avond krijgt hij een warm hapje met groente. Het is ons 4e kindje en handel helemaal op gevoel. Je groeit daarin mee en als je het idee hebt dat je kindje niks tekort komt is het prima zo! Het komt helemaal goed want onze andere 3 kids eten alles na ook bijna 2 jaar bv te hebben gegeven, met bijvoeding natuurlijk…

Gewoon lekker blijven voeden hoor! Het is ook een fijn moment! Je kunt 't altijd nog een hele lange tijd alleen 's morgens en 's avonds doen eventueel. Zo heb ik mijn middelste zoontje 10 maanden gevoed. Mijn jongste zoontje is nu 4 maanden en ik probeer het zeker weer zo lang vol te houden, misschien langer deze keer want 't is echt ons laatste kindje :wink:

Waarom geef je niet gewoon wat langer borstvoeding. Ik heb mijn dochter 2 jaar borstvoeding gegeven.

Herkenbaar. Mijn baby van 7 maanden krijgt nu:

6.30 BV en daarna pap van 90cc KV
9.30 fruithapje
11.30 BV en 3/4 van de binnenkant van een lichtbruin broodje met margarine
15.00 BV en een cracotte om te sabbelen
17.30 groentehapje
19.00 BV en dan om 19.30 naar bed

Wat de vaste voeding betreft bieden we aan tot he niet meer wil!

Mijn dochter wordt 3 en krijgt veeeeeel borstvoeding, ook buiten de deur, aan de borst. Naast volledig eetpatroon. In veel culturen is dat super gewoon!

@UmmRamlah Ik ga ook niet stoppen hoor, maar jou kindje van 2 zal naast de borstvoeding nu ook andere voeding moeten krijgen neem ik aan?
Dat is waar ik moeite mee heb, die omschakkeling dat ze nu ook ineens andere voeding nodig heeft.

@Lilly jaa dat klinkt een beetje als ons schema nu ook

@gabstar25 dat klinkt als muziek ik mijn oren :grin: veeeeeeel borstvoeding, ik weet nog niet of ik het ook zolang wil/ga volhouden maar voorlopig stoppen zie ik ook nog niet voor me

@Mama_van_3 toen je met tien maanden gestopt bent ging je over op kunstvoeding denk ik? Hoe was die omschakkeling? Lijkt me heel raar namelijk. Zo als ik hey nu vooe me zie wil ik blijven borstvoeden tot mijn kleintje het alleen op vaste voeding red zeg maar…

Het is niet altijd fijn, maar waneer ze wakker wordt, ff borstvoeding, dan slaapt ze weer en ik dus ook. Dat is fijn. Alleen kan ik dus nooit s nachts x weg met mijn man hierdoor. Het verandert heus wel, ze zijn ook nog gewoon klein. Ja ze eet en drinkt gewoon, uit een nomale beker drinkt ze water of kokosmelk ofzo. En de borst is er ook. Elk kind is anders en zij vindt dit erg fijn. Ik gun het haar nog zolang ik t trek. Mijn oudste dochter heeft geen bv gehad ivm medische redenen.

Als je je er niet goed bij voelt geef der gewoon nog de borst het is nog een baby. En het kan sowieso geen kwaad moedermelk is gezonder dan kunstvoeding dusndat heeft ze helemaal niet nodig. Lekker gezond eet ze ook dan is toch alles oke je kan bijvoorbeeld ook je melk kolven en dan de flesje geven

Heeey, mijn zoontje heeft wel wat kunstvoeding gehad maar had het heel gauw gehad met de fles toen hij een jaar was!

Mijn zoontje is nu bijna 19 maanden en krijgt nog steeds bv. Voornamelijk alleen de nachten (1-3x) en als hij wakker word in de ochtend. Ik vind het ook moeilijk om helemaal te stoppen. Wij willen heel graag een 2e alleen is hier door de bv nog geen menstruatie geweest, dus steeds als ik zeg helemaal te stoppen met de bv, krabbel ik toch weer terug omdat het zo’n fijn moment is. Ik heb de ochtend voedingen nooit vervangen door pap ofzo, waarom dat geven als je borstvoeding alles bevat wat je kindje nodig heeft… waarom dan dat vervangen? Ik zou dan lekker de ochtend en avond voeding er in houden! :blush:
nog lekker van de momentjes samen genieten! :smiley:

Klopt ze kreeg ook vaste voeding ind.