Ik wil niet dat mijn schoonmoeder oppast

Mijn vriend en ik zijn op weg naar het huisje-boompje-beestje plaatje. Zijn op zoek naar een huis en hebben ook een kinderwens die we hopelijk snel kunnen gaan vervullen. Maar… ik wil niet in het dorp van zijn ouders wonen omdat ik liever niet heb dat mijn schoonmoeder oppast (of zo minimaal mogelijk). Ik vind het echt vreselijk om het te denken maar kan het gevoel niet weg krijgen.

Ik vindt het voor mijn vriend ook moeilijk. Zijn band met zijn moeder is ook niet altijd super, ze eist ontzettend veel aandacht en kan ook erg kinderachtig zijn.Ze hebben vaak ruzie samen. Mijn schoonmoeder zegt dat ze zelf van kinderen houdt (heeft er ook 4) maar ik denk zelf niet dat ze goed met ze om kan gaan. Haar relaties met haar kinderen zijn af en toe moeilijk. Haar jongste kind is echt vreselijk. Kan hij zelf niets aan doen, maar doordat zij totaal geen regelmaat geeft en ook geen consequenties… is het gewoon een vervelend kind geworden. Iedereen vind het, alleen mijn schoonmoeder lacht het weg. En het jongste neefje wilt al helemaal niets met haar te maken hebben… als een kind zo negatief op iemand reageert dan wil dat ook wel iets zeggen denk ik.

Maar goed, zeker door hoe ze haar jongste kind opvoed wil ik liever niet dat mijn eigen kinderen vaak bij haar zullen zijn. Dat voelt vreselijk. Ik vindt het ook moeilijk om dat met mijn vriend te bespreken, want het blijft uiteindelijk toch zijn moeder, en ik wil niemand kwetsen.

Hebben jullie tips om hier mee om te gaan? Alles is welkom!

Owww Helena je zit in een lastige situatie. Maar je kindje is je kostbaarste bezit dus doen waar jij je goed bij voelt!
Misschien kun je tegen die tijd aangeven dat je het fijn zou vinden dat ze alleen oppast wanneer jullie echt omhoog zitten omdat jullie haar niet willen belasten met een vaste dag?

Of dat je graag jullie kindje naar een kinderdagverblijf laat gaan zodat hij/zij al snel leert omgaan met andere kinderen?

Veel sterkte uit en goed dat je hier op voorhand al een oplossing voor zoekt

E

Hoi Helena,

Als ik jou was zou ik me hier nog niet te druk om maken. Als het voor jullie straks zo ver is, bekijk dan heel rustig de opties.

Sinds ik moeder ben, heb ik veel nieuwe mensen leren kennen. Dat gebeurt automatisch. Misschien zit daar wel iemand tussen…

En wie weet hoeveel oppas je straks nodig hebt? Dat kun je nu echt nog niet bepalen. Ik zou zeggen, wacht rustig af tot jullie een kindje krijgen. Tot die tijd nog genoeg om over na te denken.

Wij wonen in België en ik weet niet of er verschillen in wetgeving zitten met Nederland qua ouderschapsverlof, maar mijn vriend en ik werken allebei voltijds en nemen ons ouderschapsverlof op in 4/5. Wij zijn dus elk 1 vaste dag extra thuis in de week, dat scheelt weer 2 dagen oppas. Wij hebben op deze manier maar 1 (als we nooit een dag samen thuis zijn) tot 4 dagen (als we elke vrije dag samen thuis zijn, wat eigenlijk nooit gebeurd) oppas nodig. Als je ouderschapsverlof in 4/5 opneemt, kan je dit 4 jaar doen.