Iets waar ik niet trots op ben

Hoi,

Ik wil graag iets met jullie delen en misschien dat je het herkent.

We hebben 2 kinderen vrij kort op elkaar (14mnd en ze zijn nu 2 en 3), maar ik denk dat niks uitmaakt. Ze kunnen soms het bloed onder je spreek woordelijke nagels uithalen. Dat hoort erbij (zeggen ze), maar ik ga er zelf NIET goed mee om. Ik kan zo boos worden en dan kan ik zo schreeuwen naar de kinderen dat ze er van schrikken en overstuur van zijn. Dit gedrag van mijn kant moet stoppen. Heeft iemand tips hoe hiermee om te gaan. Of herkend iemand zich zelf? Momenteel zit ik wel in de beginnende overgang en wil geen excuus verzinnen maar het schijnt niet te helpen…

Een radeloze moeder

1 like

Beste Maggie99,
Wat vervelend voor jullie, maar wat goed dat je het zelf ziet en er wat aan wilt doen!
Ja ik ken het dat je ze achter het behang wilt plakken. Natuurlijk wil je de goede moeder zijn die altijd lief is en het juist doet. Maar wees ook niet te streng voor jezelf, je bent ook maar een mens. Ik denk ook vaak achteraf dat had ik anders moeten doen.
Ik denk dat de overgang er zeker mee te maken heeft.
Misschien dat als je boosheid voelt opkomen je eerst tot 10 kan tellen, even jezelf opsluiten op de wc, een boksbal nemen of wat jou helpt om die ergste woede weg te laten gaan. Daarna kan je nog steeds je kids vertellen dat je boos bent of dat wat ze doen niet mag.
Succes en ik hoop dat je voor jezelf de juiste manier vind.

2 likes

LieveMamaAmsterdam,
Wat een lieve reactie dank je. Ik ken je niet maar het gewoon de tranen in mijn ogen staan. Ik ga zeker even naar de wc en tot 10 tellen zoals je voorstelt. Ik hou je op de hoogte!

1 like

En blijf er over praten. Wat ik ook zo knap vind, is dat je het zelf inziet dat jou reactie niet goed is. Je mag ook dit medium gebruiken voor je stoom moment. Succes!

1 like

Graag gedaan hoor. We zijn allemaal moeders. :grin:
Je kids weten echt wel dat je van ze houdt, zeker als je het ze uitlegt waarom je boos werd.
Ik zeg altijd tegen mijn oudste ookal is mama boos op je ik zal altijd van je houden.

1 like

Dank je lieve Johanna het valt idd af en toe niet mee. Fijn dat dit medium bestaat!

Ik snap jou wel, soms wordt het even teveel.

Zorg voor voldoende rust voor jezelf en als je het teveel word kun je bv een voorbeeld geven vergelijking met een stoplicht. Rood betekent bv: Tijd voor jezelf verlaat even de kamer Geel: Even diep ademhalen zet een lekker muziekje op, Groen Mama is weer beschikbaar of zoek iets in je eigen woorden wat bij je past. Weet niet als je er wat aan hebt maar net zelf bedacht. Succes Adem in Adem uit relax a little bit :unicorn:

1 like

Ik herken mij in jouw verhaal heel goed, ikzelf heb een peuter van 2,5jaar oud…het is moeilijk om altijd rustig te reageren, ikzelf ben nu ook meer bewust van mijn gedrag nu ik zie dat ze mij nadoet als ze boos is haha.
Ik denk dat dat mij veel heeft geholpen om minder vaak boos te reageren, door mij op zo een moment echt te concentreren op wat er gebeurd en hoe ik mij erbij voel.