Iemand ervaringen met eerste prikjes baby 8 weken

Hallo, heeft iemand ervaring met een baby van 8 weken die net zijn eerste prikjes heeft gekregen?
Zijn ze daar van ziek of onrustig?

Mijn zoontje heeft er eigenlijk weinig last van gehad. De dag zelf een klein beetje mopperen alsof hij er een beetje last van had. Ik mocht ook 1x een zetpilletje paracetamol geven. Dit dus ook gedaan en daarna niks meer van gemerkt.

Dit is waarschijnlijk bij alle kindjes anders maar mijn dochtertje had nergens last van na het krijgen van haar eerste prikjes.
Het is ook zo gebeurd en nog voor ze het echt door hebben en beginnen te huilen mag je hem/haar al weer op tillen om te troosten.

Neem daarna de tijd om te troosten zolang als nodig is. Voel geen druk om hem/haar snel weer aan te moeten kleden. Neem daarom ook een lekkere warme wikkeldoek mee naar de afspraak! :slight_smile:

Mijn dochter (nu 9 weken) heeft met het zetten van de prikjes enorm geschreeuwd, maar was snel te troosten. Ze is in de auto op de terugweg alweer in slaap gevallen.

Ik heb ook navraag gedaan wb paracetamol bij het consultatiebureau en bij mij rade ze dat echt af. Dit was de uitleg: baby krijgt koorts en je geeft een paracetamol waardoor de koorts zakt. Dan kan de koorts hoger terugkomen waardoor er koorststuipen kunnen ontstaan. Als de baby langer dan 24 uur koorts heeft ga je na de huisarts.

Ik vond het ook best spannend, maar het viel allemaal reuze mee. Mama vond het erger dan baby🤭

Het zetten van de prikjes zelf is inderdaad niet zo fijn. Mijn dochtertje verschoot enorm en heeft het toen wel even uit geschreeuwd. Ze kreeg van de kinderarts wat suikerwater toegediend en daar werd ze meteen rustiger van. Tegen de tijd dat ik haar weer mocht aankleden was ze het alweer vergeten.
Ook daarna is ze steeds rustig gebleven en heeft ze geen koorts gehad. Morgen moet ze alweer voor haar tweede prikjes!

Is per kindje verschillend.
Vaak schrikken ze er even van en huilen ze even flink.
Mijn zoontje was goed te troosten.
Tip: neem 2 koude washandjes mee en leg die meteen na de prikjes op beide bovenbeentjes!
Meeste kindjes zijn wat hangerig en kunnen wat minder drinken. Ook ik mocht een paracetamol zetpil geven van 120 mg.
Komt goed! :wink:

Mijn beide kinderen hebben er allebei geen last van gehad. Oudste is nu bijna 5 en jongste bijna 1. Tuurlijk het is niet leuk en ik weet nog wel dat ik bij mijn zoontje de arts wel wat aan wou doen. Maar het is voor hun eigen bestwil. Ieder kind reageert er natuurlijk wel anders op.
Mijn nichtje heeft ze vorige week gehad en die heeft er flink last van gehad.
Ik neem altijd als ze inentingen krijgen een nat washandje mee in een zakje. En deze leg ik er meteen op om te koelen. Naar mijn idee helpt het. En fietsen met de beentjes tegen de pijn en de “schijf” wat te verminderen.

Mijn zoontje heeft ondertussen al verschillende prikjes achter de rug. De eerste waren de ergste. Die op 8 weken vielen best wel mee , alleen heeft hij een paar uur na de prikjes hoge koorts. Wij moesten hem dan een perdolan geven. 1 tje was genoeg, de koorts kwam erna niet meer terug.

Hoooi!

Van het 1e prikje had James wel last.
Van de 2e niet.
De 3e krijgt hij volgende week dus ben benieuwd hoe hij daarop reageert…

Wat je kunt doen als je kleintje er last van heeft is:
• Bij thuiskomst een paracetamol zetpil van 60 mg geven (doe dit niet vooraf, want dan wordt de werking van de inenting belemmerd!).
• De plek licht masseren om de spieren soepel te houden.
• Iets kouds of juist warms op de plek houden (is maar net wat je kleintje prettig vindt).
• En geef je kindje genoeg rust, dus weinig prikkels zodat het kan bijkomen.

Als troosten bijna niet helpt kun je eventueel een stukje rijden, daar vallen de meeste kinderen van in slaap dus dan merken ze het even niet en dan is het het makkelijkst om die rust te pakken en bij te komen.

Prikjes zijn sowieso nooit leuk :disappointed_relieved:
Heel veel succes en sterkte!

Hoi.
Mijn zoontje (nu 15 weken) heeft er ook weinig last van gehad. Heel even gehuild en daarna wel erg veel geslapen. De dag zelf en de dag erna. (Alleen wakker moeten maken voor voedingen) En lekker veel knuffelen natuurlijk. Dus zorgen dat je de dagen erna lekker rustig houd…:slight_smile:

Mijn
Dochter had een lichte koorts verhoging en die dag zelf vrij moe maar dag nadien weer normaal! Darm krampen werden daardoor wel erger enkele dagen! Het is vooral als moeder ook geen leuk moment als ze zo beginnen te krijsen! Gaat door merg en been maar niet veel keuze!

Bij mijn dochtertje (inmiddels 9 maanden oud) zijn de prikjes gezet zonder ook maar een spier te vertrekken. Echt wat een bikkel was ze. Bij mijn zoontje was het wel anders :slight_smile: die schreeuwde de hele boel bij elkaar. Mij was geadviseerd om geen zetpil te geven mocht de temperatuur niet hoger oplopen dan 38.5 graden. Zodra dit wel het geval is kan je er 1 geven anders is het niet nodig. Koorts is een reactie van het lichaam op een eventuele bacterie/virus of infectie. Het is normaal dat dit gebeurd. Als je een zetpil geeft zou je dit dus onderdrukken en de bacterie of infectie zijn gang laten gaan in het lichaam. Gewoon je kindje goed in de gaten houden. Heeft het koorts maar is hij/zij wel vrolijk, blijft het goed drinken e.d. geen zetpil nodig. Al zijn ze wat hangerig, daar moet je als moeder zijnde even doorheen. Veel moeders geven altijd maar een zetpil zodat ze zich wat lekkerder voelen. Ik vind het onzin, maar dat is mijn mening. Ben sowieso niet echt van tabletten gebruiken, maar ieder voor zich! No hard feelings :wink: succes in ieder geval!

PARDON!!! No hard feelings wordt er dan gezegd. Ik geef geen zetpil omdat ik me dan lekkerder voel, of mijn zoontje. Ik geef die omdat hij zichzelf anders in de weg zat, en als je je kind daarmee dan even kan ondersteunen bij de extra knuffels ed dan doe je dat. En niet omdat hij koorts had.
En koorts na de vaccinatie is geen virus of bacterie!! Dit is een reactie na de vaccinatie, omdat er iets lichaamsvreemd is ingespoten. Daarom kan het kindje koorts krijgen.
Sorry maar hier krijg ik echt de kriebels van. Je kunt zo’n uitspraken niet doen, en alles over 1 kant scheren

Daarom zeg ik, ieder voor zich. Sorry als je je aangesproken voelt, maar dan hoef je niet gelijk zo heftig te reageren… Iedereen doet het anders toch? Ik weet dat de koorts na een vaccinatie niet door een bacterie of virus komt maar bedoelde het in het algemeen!! Als ze een andere x ziek zijn ofzo. Er zijn ook moeders die voor alles een zetpil geven, dat is toch niet goed? Ik zal je vertellen, ik heb heerlijke kinderen die nooit maar dan ook nooit ziek zijn en ja, ik blijf bij mijn mening!

Ons zoontje had hoge koorts na de prikjes. Advies van cb was geen paracetamol maar lichaam zelf laten oplossen en vooral NIET inbakeren! Heel gevaarlijk met koorts. Het was gelukkig wel na 1 dag of nacht weer voorbij :blush: stomme prikjes… :speak_no_evil:

Mijn zoontje was na de prikjes altijd wel wat hangerig, zeurderig en koortsig maar ging altijd snel weer over.

Mijn kids hebben alledrie eventjes heel hard gehuild en erna veel geslapen. Geen last gehad.