Hoogbegaafde peuter?

We weten al langer dat ons zoontje van 2,5 anders is dan andere kinderen en zo ver staat in zijn ontwikkeling op alle vlakken. Al vanaf de geboorte was hij heel alert en op zoek naar prikkels. Hij bleef zichzelf uitdagen en vond eigenlijk nooit rust. Dat is tot op heden nog altijd.
Van de week gaf mijn man me een artikel over hoogbegaafde peuters. Ik ben dan ook beginnen opzoeken en hij heeft niet enkele kenmerken maar bijna allemaal. Het lijkt of wat geschreven staat over hem gaat.
Ik ben heel tevreden met onze opvoeding aan hem en we hebben niet echt problemen, buiten dat het uiterst vermoeiend is en hij ontzettend veel energie vraagt. Hij heeft een extreem sterke wil ook. Ik ben altijd met hem thuis geweest en weet wel hoe ik hem kan en moet benaderen. In januari gaat hij naar school en daarvoor houden we ons hart vast. Hij is heel duidelijk dat hij niet wil gaan, ook al is hij er echt klaar voor. We hebben ook wat schrik voor hoe anderen met hem zullen omgaan of juist niet… hij zoekt ook altijd grotere kinderen op en vindt met leeftijdsgenoten weinig binding. Het lijkt hem te weinig uitdaging te geven. Ik wil het alvast goed met de juf bespreken voor hij opstart.

Ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. Die hoogbegaafdheid blijft in mijn gedachten spelen.
Zou het zo zijn? Zijn er misschien dingen die we dan toch beter of anders kunnen doen? Heeft iemand hier ervaring mee? Tips of adviezen?

Groetjes

1 like

Vervelend die onzekerheid! Ik zou sowieso eerst met de juf gaan praten alvorens hij op school gaat starten. Is er geen test voor je zoontje om uit te sluiten of hij wel of niet hoogbegaafd is? Ik ken 2 meiden uit mijn omgeving die ook beide hoogbegaafd zijn en dat is echt niet altijd even makkelijk, je moet wel op je strepen staan en het beste voor je zoontje doen.

Wellicht dat het eerder ontdekt was als hij naar een kinderdagverblijf was gegaan. Maar dat is niet aan de orde nu.

Ik zal vooral veel info opzoeken en hulp zoeken om uit te zoeken of hij hoogdbegaafd is.

Succes!

Hoogbegaafd is op deze leeftijd nog niet te bepalen en daarom noemen ze het ook me er ontwikkeld. Mijn dochter is 3 en omdat ik op de Belgische grens woon de keuze gemaakt om haar daar naar school te doen. Ook omdat ze er aan toe was en de opvang niet die stimulans kan geven. Kindjes moeten gestimuleerd blijven worden zodat ze zich niet gaan vervelen. Op school merken ze vanzelf of hij ook verder ontwikkeld blijft. Gewoon in gesprek blijven met je kind en juf.

Dat hij geen zin heeft om naar school te gaan is normaal. Hij weet niet wat hem te wachten staat. Zijn allemaal nieuwe indrukken en veranderingen. Altijd positief blijven vertellen en voorbereiden op school. Komt vast helemaal goed

Hoi Naomi,

Het is intussen al januari, ik hoop voor jullie dat de start op school fijn is geweest!

Wij hebben zelf een dochter met een ontwikkelingsvoorsprong. Er wordt op deze leeftijd nog niet echt gesproken van hoogbegaafdheid, maar het maakt qua kenmerken weinig/niks uit. Ik kan de boeken van Tessa Kieboom aanraden, zij schrijft heel helder over hoogbegaafdheid.

Het is absoluut belangrijk om er iets mee te doen, want een hoogbegaafd kind (zelfs op hele jonge leeftijd) dat niet genoeg wordt uitgedaagd krijgt daar last van. Daar zul je misschien al over gelezen hebben.

Wij hadden in de eerste instantie voor de vrije school gekozen voor onze dochter. Ze vond nieuwe situaties erg moeilijk en wij zagen er ook aardig tegenop. De vrije school was een zachte landing, maar helaas had onze school zich nog niet voldoende verdiept in meer- en hoogbegaafde kinderen. Onze dochter kreeg veel woede uitbarstingen, ging onderpresteren (kras tekeningen op school in plaats van de precieze tekeningen die ze thuis maakt). Daarnaast had ze vaak buikpijn, moest ze regelmatig spugen en wilde ze vaak niet naar school. En dat terwijl ze de leerkracht fantastisch vond. Het was daar wel veilig voor haar. Toch hebben wij na een half jaar de knoop doorgehakt om een andere school te zoeken.

We hebben haar op 4,5 jarige leeftijd laten testen, dit was hemel op aarde voor haar, ze mocht allemaal leuke opdrachtjes doen (mama, ik houd van moeilijke spelletjes en puzzels). IQ score kwam op 125 met veel aanwijzingen voor onderpresteren. Dit was ze dus gaan doen omdat ze zich aan het aanpassen was aan andere kinderen van 4 jaar.

Nu op een school met unit onderwijs waar ze vanaf de kleuterklas bezig zijn met schrijven, lezen en waar leren wordt gestimuleerd. We noemen het grappend wel eens een leerfabriekje, maar feit is dat onze dochter daar ontzettend gelukkig is. Ze leert nieuwe dingen, leert hoe het menselijk lichaam in elkaar zit, wordt gestimuleerd om te schrijven en haar tekeningen zijn heel erg veranderd. Ze doet weer haar best en heeft plezier in het leren.

Sociaal gezien is ze ‘anders’, ze vindt net als jouw zoontje weinig aansluiting met leeftijdsgenoten, ze is vooral gericht op oudere kinderen of volwassenen. Maar op deze school vinden de juffen dat prima en ligt er dus geen druk op het sociale aspect. Wat volgens mij enorm bijdraagt aan haar zelfvertrouwen. Het geeft haar de ruimte om op haar eigen tempo contact te maken met andere kinderen.

Het blijft aandacht vragen, maar het vinden van een school die hier de juiste middelen voor heeft is echt een grote geruststelling. Ik zou hier alert op blijven en verder goed je kindje in de gaten houden.

Groetjes

Heel herkenbaar Naomi. Juist voor deze kinderen gaan wij per 12 augustus 2019 SGOOIERS starten. Een kinderopvang speciaal voor peuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Kijk eens op www.sgooiers.nl misschien kunnen we wat voor je betekenen? MVG Ellen