Helpen Zindelijk maken

Wij zijn bezig om onze zoon (3) zindelijk maken.
Laten hem overdag in een onderbroek en broek lopen. Hier gebeurt dan regelmatig dat hij in zijn broek plast.
Als we hem zelf zeggen dat hij op het potje moet gaan plassen lukt dit wel.
We hebben ook van die oefenbroekjes van de kruidvat, maar die blijven na het wassen stinken naar urine.
Hebben jullie goede tips om te helpen met zindelijk maken?

Je merkt wel wanneer kinderen er aan toe zijn de ene is eerder zindelijk dan de andere. Mijn kinderen waren net voordat ze naar school gingen dag en nacht zindelijk. Tegenwoordig zit er meestal een maatschappelijk druk achter. Voor ze naar school gaan moeten ze zindelijk zijn. Hoe meer druk er op komt van het moeten hoe minder makkelijk het gaat. Als ze een ongelukje hebben moet je dat toch opdoen je baalt ervan kinderen voelen dat haarfijn aan. Ik heb altijd geoefend met een luier broekje. Wat je ook zou kunnen doen is een onderbroek aandoen en daar overheen de luier dan voelen ze wanneer ze nat zijn. Gewoon op het gemak proberen. Succes!

Hoi hoi het is een beetje een late reactie maar ik ben net pas lid. Ik ben er afgelopen februari mee begonnen was hij bijna 2,5 jaar. En heb weken lang mijn zoon die in september 3 is geworden om de zoveel Tijd op de wc gezet. Pas na weken misschien wel maanden ging hij zelf zeggen dat hij wat moest doen. Het heeft tijd nodig maar uiteindelijk komt het goed.
Wij hebben in juni een baby gekregen dus de nacht had ik nog even geen tijd voor. Maar dan merkte ik dat de luier de ochtend vaak gewoon droog was. Dus nu sinds een paar weken is hij de nacht ook droog.

Ik heb het 2 weken bij mijn zoontje geprobeerd en alleen als ik hem naar de wc stuurde elke keer ging het goed. Maar ik vind je bent pas zindelijk als je het zelf aan voelt en naar de wc gaat. Ik ben er toen mee gestopt een een paar weken later wilde hij zelf geen luier meer aan. En met een paar dagen was hij dag en nacht zindelijk. Ik denk toch meer vanuit het kind zelf laten komen. Ga ik bij mijn tweede ook doen. Succes :smiley: of is hij ondertussen al zindelijk :grinning:

Hij is nog niet zindelijk. Hij is altijd te druk met spelen en vergeet daardoor naar de wc te gaan. Zelf zeggen dat hij moet plassen is een drama. Zegt altijd plasje op. Ik wil nu ook kijken of dagritmekaarten beter helpen.

Toen we merkten dat ze aandrang voelde om te plassen gelijk luier overdag uit gelaten. Was wel spannend, maar ze deed het boven verwachting goed. In de eerste 2 weken haar eraan laten herinneren om te plassen, voor en na een autorit laten plassen, en daarna ging het vanzelf. Ze is nu bijna 3 jaar en onderbreekt vanzelf het spelen om naar het potje te gaan. Ongelukjes horen erbij. Des te later je ermee begint met zindelijkheidstraining, des te lastiger het wordt omdat ze nu eenmaal ook in de “ik ben 2 en zeg nee fase” zijn beland. Het boek “Zindelijk, nu al?” heeft mij goede handvatten gegeven.