En wéér een driftbui

Oh my…ik weet me soms echt een raad en dan denk ik: Kind ik wil je niet meer! En geloof mij…dat is het rotste gevoel op aarde.

Mijn peuter is net 3 en is al een jaar aan het peuterpuberen…de ene keer erger dan de andere keer maar ik weet me soms echt geen raad. Er zit namelijk totaal geen lijn is. De ene keer lukt iets niet en is het oke en de andere keer lukt iets niet en barst hij.
Zo gaat het met alles! Wanneer iets niet mag, wanneer iets niet lukt, wanneer iets niet gaat zoals hij het verwacht…soms reageerd hij relaxt en soms barst hij uit elkaar! En dan heb je gerust een driftbui van 40 minuten te pakken…en soms een dag niet en soms 3x op een dag en dan denk ik: ik wil je niet meer! En dan knaagt ergens je schuldgevoel over die gedachte maar de gedachte blijft.
Tijdens zo’n driftbui kun je doen wat je wil, negeren, lief zijn, toenadering zoeken, boos worden…niets werkt…hij is op zo’n moment niet te bereiken en dat is best heftig.
Ik hoef niet zozeer advies oid…maar zijn er dames die dit herkennen?
Soms denk je wel eens dat je de enige bent op de wereld met zo’n driftig joch…al weet je dat dat niet zo is, maar een stukje (h)erkenning is dan wel fijn.

0 likes

Dit is heel herkenbaar hoor! Hebben alle kinderen last van. Mijn zoontje is 2, en ook een pittig mannetje! Met ook af en toe driftbuien…

Ik ben best een strenge moeder, en hij weet precies wat wel en niet mag. Maar goed… Hij is ook vaak genoeg driftig…

Bij hem werkt duidelijkheid het beste! Als hij dritfig wordt, soms met gooien, kwaad worden, slaan, schreeuwen, afijn, noem maar op, dan waarschuw ik hem altijd eerst dat dat niet mag. Helpt dat niet, krijgt hij (een beetje) straf.

Maar het komt bij hem ook voor dat niks helpt, bleren, krijsen, noem maar op! Dan is er voor mij 1 laatste optie… ik zet hem boven in bed, vertel hem rustig dat hij erg stout is en af mag gaan koelen. Lamp aan, knuffel erbij, en 10 min. uit laten razen.

Meestal is hij na max. kwartier weer stil, dan haal ik hem weer op. Hij moet eerst beloven dat hij weer lief is, anders linea recta weer terug!

Helpt bij hem, heb het gelukkig weinig nodig, want als ik hem na straf geven, dreig hem naar boven te brengen, is hij vaak snel weer lief.

Succes!!!

0 likes

Heel herkenbaar. Ik
Heb mijn zoon eeens onder de. koude douche gezet tijdens een driftbui. Het was meteen over. Zijn antwoord, nu zijn mijn kleren nat.
Verder doet mijn zoon het ook goed bij regels en duidelijkheid. Anders op de trap of op bed uitrazen.

0 likes

Ja de 3x R en veel structuur is hier wel te vinden maar het lijkt regelmatig ook alsof hij maar een reden zoekt om boos te worden…zonder echte aanleiding…dodelijk vermoeiend.
Vandaag heeft mijn zoon ook zijn 1e koude douche ervaring gehad. Was niet gelijk rustig maar wel afgekoeld en relatief snel rustig…maar toen hadden we er ook al 30 minuten op zitten…
Maar hem op de trap of op zijn kamer werkt ook niet…want een driftbui in die zin negeren wordt hij en bozer en duurt alsnog een eeuwigheid en hij komt ook gewoon zn kamer uitgerend…
Maar goed…er zullen ooit vast betere tijden komen…:stuck_out_tongue_winking_eye:

0 likes

Mijn dochter is nu 2 jaar maar toen ze een dikke 1,5jr was toen had ze al driftbuien en nu nog. Het gaat met vlagen op en af. Maar als ze ze heeft kan het goed 5min en soms wel een uur duren. Geduld geduld geduld. Ik denk altijd maar ze krijgen het niet verwerkt in hun hoofd, ze willen meer dan ze kunnen etc. Allemaal ontwikkeling. Ondanks dat ik een “conflict” met mijn dochter heb, zoekt ze mij altijd op. Vaak neem ik haar in haar driftbui ook op schoot en houdt haar stevig tegen mij aan. Ze is dan nog flink aan het huilen maar laat het toe en vraagt hiermee geborgenheid. Daarna is ze snel genoeg af te leiden en dan wordt het al beter. Echter ben ik het ook wel eens helemaal beu. Dan laat ik haar even met rust zodat we beide kunnen afkoelen, maar wel zo dat ze kan zien waar ik ben. Als ik voor mezelf kan bedenken waarom mijn dochter zo reageert en waar dit uit voortkomt. Dan kan ik het zelf ook langer volhouden. Ieder kind is anders en heeft een andere handleiding. Je kunt ook gewoon eens proberen of een andere aanpak werkt. Succes!

0 likes

Het is erg lastig. Maar het wordt gelukkig beter. Hier wel. Mijn zoon is nu 4,5 en het is minder vaak.

0 likes

Ik wou dat ik kon zeggen dat het niet herkenbaar was… Maar helaas! Dochter van 4 kan er ook wel wat van en soms helpt 't wat ik doe en soms juist niet. Vaker werken humor of juist negeren 't beste, maar ik moet eerlijk toegeven dat me dat niet altijd lukt hoor… Soms is 't gewoon moeilijk te geloven dat dat enorme driftige kindje ooit dat kleine hulpeloze baby’tje was!

0 likes

Driftbuien konden met gemak 1,5 uur duren.
Alles en iedereen was niet veilig meer.
Helaas hulp van buitenaf moeten inschakelen, en verschillende onderzoeken laten doen.

Er bleken verschillende beelden de oorzaak te zijn, ADHD, autisme etc.

Ergotherapie heeft goed geholpen om de prikkels beter te kunnen verwerken.
Nog wel eens een bui, maar niet zolang meer.
Hij heeft z’n eigen plekje waar hij zich dan kan terug trekken. Nadien kunnen we het bespreken.

0 likes

Heel herkenbaar hoor! Mijn zoontje 3 jaar heeft al pfff zo lang als ik me kan herinneren al flinke driftbuien(begon al voor zijn eerste verjaardag) driftbuien die letterlijk uren duurde, streng zijn, begripvol, lief zijn, toenadering zoeken… Niks helpt. Spraak bleef lange tijd uit, lopen nu sinds september bij logopedie. Zijn in januari naar audiologisch centrum geweest en daar te horen gekregen dat zijn taal/spraak begrip ruim een jaar achter loopt. Veel van de driftbuien kwamen dus voort uit onbegrip, niet begrepen worden, ons niet begrijpen en frustratie van het zichzelf niet kunnen uiten. Dit wetende passen we ons aan op zijn “niveau”. En dit geeft echt zoveel meer rust, als hij boos wordt of gilt is dit vaak een teken dat hij ons niet begrijpt en stellen we de vraag bijv. Op een andere manier. Natuurlijk de driftbuien zijn niet weg, soms en dag niets en soms 4/5 keer op een dag, maar duren korter. Hopelijk komt er voor jullie peuter en voor jullie ook een stukje rust

0 likes