Dochter inenting baarmoederhalskanker

Mijn puberdochter wilde ik laten inenten tegen baarmoederhalskanker. Maar ik lees allerlei verschillende verhalen op internet. Ik weet even niet zo goed of het nu verstandig is of niet. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dochter inenting- baarmoederhalskanker

Ja inenten. De vaccins zijn echt veilig (zie ook Arjan Lubach). Zo belangrijk. Zelf een van de eerste vaccinaties gehad hiertegen, die nog niet zo volledig waren als nu. Inmiddels 32, al meerdere slechte uitslagen gehad. Hpv en voorstadium van baarmoederhalskanker, stuk van bmh is weggehaald. Nu 1,5 jaar later voor t eerst weer rustig. Je vergeeft het jezelf niet als je dochter dat krijgt.

Kijk je moet het natuurlijk helemaa zelf weten ik heb ze ook gehad toen ik 12 was ben nu 21 en heb zelf ook een dochtertje van 3 maanden. En ik heb na die prikken heel veel last van hormonen gehad veel buikpijn en heel veel pijn bij menstruatie zo veel pijn dat ik het te vergelijken vond met me weeën. Me moeder heeft spijt dat ze me toen gedwongen had om een prik te halen

Mijn dochter wilde het zelf heel graag. Ben blij dat ik het heb laten doen. Ze heeft nergens last van gehad. Op internet zweven veel spook verhalen hoor. Gebruik je gezonde verstand!

Laatst is er ook weer uit onderzoek gekomen dat bijvoorbeeld vermoeidheidsklachten niet gerelateerd waren aan de vaccinatie, maar dat dit sowieso onder een bepaald percentage tienermeisjes voorkomt. Hetzelfde geldt voor andere klachten. Veel meisjes beginnen pas met menstrueren na hun 12e en het verschilt heel erg per persoon hoeveel last je hebt van hormonen en zware menstruatie. Ik ben zelf niet ingeënt en ik heb altijd hele zware menstruaties gehad, soms zo erg dat ik er letterlijk van moest overgeven. Het kan zijn dat een vaccinatie bijwerkingen geeft, maar aan de andere kant weet je dus niet altijd of het er wel of niet van komt. Het is in ieder geval zo dat de gevolgen van hpv ernstig kunnen zijn, dus als mijn dochter oud genoeg is zou ik er wel voor kiezen haar in te enten

Ik heb 2 dochters maar ga het niet doen . De rede hiervoor is dat er ook meiden onvruchtbaar zijn geworden door de inenting dit is trouwens bewezen niet verzonnen . Ik vind dat er nog te veel onzekerheid over is van bijwerkingen enz

https://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/Rijksvaccinatieprogramma/Veelgestelde_vragen_over_de_HPV_vaccinatie_tegen_baarmoederhalskanker

Als je hier kijkt kun je ook lezen over eventuele bijwerkingen. Er staat ook een stukje over onvruchtbaarheid:
‘Als je op internet zoekt kom je informatie tegen van mensen die zeggen dat je door de prik kunt overlijden of onvruchtbaar kan worden. Het vaccin bevat geen stoffen die invloed hebben op je voortplantingsorganen en kunnen dus geen onvruchtbaarheid veroorzaken.’

Ik laat mijn dochter niet inenten tegen HPV. HPV is een SOA, dus je loopt er alleen risico op bij wisselende seksuele contacten.

@Tine For your information: HPV is dus geen SOA

https://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolkingsonderzoek_baarmoederhalskanker/Veelgestelde_vragen/Veelgestelde_vragen_HPV#HPV3

Je hebt helemaal gelijk Marlies! Ik bedoelde eigenlijk dat het alleen via seks overdraagbaar is, die A klopt dus niet :roll_eyes:.

Mijn dochter is nog niet in de leeftijd om in aanmerking te komen voor de prik. Maar ik denk dat ik mij er goed in ga verdiepen tegen die tijd. Heb nu wel de voorkeur voor het halen van de prik, door o.a. de berichten die ik hierboven lees. Heel veel succes met de keuze @LiveLoveLaughLia. Doe waar je je goed bij voelt :slight_smile:

Geen punt hoor! Maar dacht, ik help het even uit de wereld :slight_smile:

Ik heb ze ook gehad toen ik 12 was en ben nu 25, nooit geen klachten of iets van gehad

Ik heb de prik ook gehad. Inmiddels zwanger van me 2 e kindje. Nooit geen rare dingen gehad.

1. Dus onvruchtbaar worden van deze prik klopt echt niet! Tot 2 x direct zwanger bij de eerste keer proberen

2. Geen onregelmatige cyclus gehad.

3. Geen andere rare dingen.

Feit blijft wel dat het geen wondermiddel is. Het kan (kleine kans) dat je alsnog baarmoederhalskanker krijgt. Maar je zorgt er wel voor dat de kans met 70% afneemt.

Ik ook gevaccineerd rond mijn 17-18j.
Nergens geen last van gehad.
Inmiddels 2x mama geworden…

Mijn dochter nu 15 wilde het zelf niet. Ze heeft haar goed ingelezen. Iedereen moet zijn eigen keuze daarin maken, maar het zal je maar gebeuren, dat je wel al die klachten krijgt. Waarom dat risico nemen! Daarnaast is het niet bewezen dat die prik helpt. Baarmoederhalskanker is toch genetisch. Kun je door zo’n prik dit tegenhouden.
Ik ben blij dat ze het niet heeft gedaan.
Maar wat ik zeg, iedereen zijn/haar eigen keus.

Zou ik niet doen. Die vaccins zijn helemaal niet zo veilig zoals beweerd wordt. Een kennis van ons heeft ook die prik gehad en is daardoor een eierstok kwijt.

Ik vertrouw die site van de overheud nket. Zij willen.juist dat iedereen zich vaccineert.

De vaccinatie tegen HPV is veilig en beschermt nog beter/breder dan werd voorspeld blijkt uit onderzoek. Tevens bevestigt recent onderzoek ook dat er geen verband is tussen chronische vermoeidheid en de HPV-vaccinatie. Chronische vermoeidheid komt vaak voor bij adolescenten, ik (jeugdarts), zie het ook bij jongens en die worden niet gevaccineerd tegen HPV. De vaccinatie is wel degelijk goed onderzocht op bijwerkingen, in andere landen wordt het al jarenlang gegeven en bovendien vindt er eerst grondig en jarenlang onderzoek plaats voordat een vaccin überhaupt op de markt komt. Mijn dochter heeft de prikken in ieder geval alle drie (nu zijn het er twee) gehad en geen klachten gekregen. HPV is seksueel overdraagbaar, veel vrouwen lopen het virus op enig moment in hun leven op, daarvoor hoef je echt geen uitbundig wild seksleven te hebben. Vaak wordt het ‘geklaard’ door het lichaam, maar niet altijd en je zult maar net degene zijn die er baarmoederhalskanker door oploopt, terwijl dat in feite grotendeels te voorkomen is door een simpele vaccinatie! Ik heb van dichtbij het leed dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken meegemaakt: een vriendin is er op haar 31e aan overleden met achterlaten van een jong gezin, na een ziekbed van enkele jaren waarbij haar baarmoeder en eierstokken bij een operatie verwijderd zijn en ze dus vervroegd in de overgang kwam. Dat leed gun je niemand! Het verbaast mij nog steeds dat we massa’s geld doneren aan onderzoek naar kanker (bijvoorbeeld met de recente actie van zwemmer Maarten van der Weijden) en de acties die effectief zijn om kanker te voorkomen, zoals dus o.a. de vaccinatie tegen HPV, op grote schaal nalaten. Als jeugdarts ben ik van de preventie en voorkomen is vele malen beter dan genezen!

Wat zegt een onderzoek als in de praktijk juist het tegenovergestelde waar is? Die prikjes zijn helemaal niet zo veilig zoals er beweerd wordt gezien ik de realiteit er van toch echt zelf heb gezien en ik vindt mijn eigen ervaring toch een stuk betrouwbaarder als een zogenaamd onderzoek.