Bemoeienis schoonfamilie

Goedemiddag dames,

Hoop dat iedereen fijne kerstdagen heeft gehad.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan/mee om zouden gaan;

Onze zoon is nu ruim 10 maanden. Toen hij nog maar twee maanden oud was stopte mijn schoonvader slagroom in zijn mond. Ik heb daar toen iets van gezegd, want ik vond dat echt niet nodig.
Zij passen twee dagen in de week op en ik heb natuurlijk geen zicht op wat daar allemaal gebeurd.
Nu waren wij vanmiddag lunchen met elkaar en gaven ze onze zoon een beetje koffie met een lepeltje. Met daarbij de opmerking; ‘nu jij (ik als moeder) wat makkelijker ben durven ze wel toe te geven dat ze hem dit al langer geven als hij bij ze is’. Maar een klein lepeltje hoor, wordt er dan nog bij vermeld.
Ik stond perplex en wist niet wat te zeggen, maar heb niet een heel fijn gevoel over die twee dagen dat hij daar is. Wat zal hij nog meer krijgen wat ze verzwijgen omdat ik ‘zo moeilijk’ zou zijn.

Help :wink:

Groetjes Suus

Ik snap jou wel. Kinderen van 2 maanden en 10 maanden geef je geen slagroom en koffie. En ook geen klein lepeltje. Is dit je enige opvang? Wij hebben een Gastouder, omdat we niet willen dat onze familie zich gaat bemoeien met onze opvoeding en eet opvoeding. :cherry_blossom::blossom:

Mijn moeder is 61 en zij geeft baby’s, dreumesen en peuters geen koffie en geen slagroom.

Maar wat vind jou partner er van dat jullie kind slagroom en koffie krijgt?

Ook vind ik dat wanneer je op je kleinkinderen past, dat je dan rekening hoort te houden met de wensen en regels van de ouders, ook al ben je het oneens. :cherry_blossom::blossom:

Mijn dochtertje krijgt ook afentoe een lepeltje koffie. Ze is nu 11 maanden, en dat gebeurd al sinds ze 6 maanden is. Ikzelf heb daar geen moeite mee. Met straffe koffie doen mijn ouders dat natuurlijk niet.
Ik maak mij ook geen zorgen wat ze voor de rest geven aan haar. Mijn dochter mag alles proeven van mij. Het is mijn ouders gelukt om 2 kinderen groot te brengen, dus hebben ze ervaring. Ik kreeg als baby een klein slokje in iedere papfles, want anders gaf ik de melk terug. Misschien daarmee dat ikber anders naar kijk dan de meeste mensen.
Als je er echt moeite mee hebt, kan je, je partner hier best op aanspreken en dat hij dat gesprek met zijn ouders aangaat .

Zelf heb ik een dochtertje van nu 5 maanden. En mijn moeder geeft er ook koek maar wel dippe in de melk of thee. Hier heb ik zelf geen moeite mee. Ben zelf best makkelijk daarin. Als mijn kleine er goed op reageerd een geen krampjes of iets krijgt maakr het me niets uit. Vanaf dat ze geboren is krijgt ze al pap. 3maanden al fruit en groentes en alles gaat goed. En net zoals wen zegt hierboven ze hebben zelf ook 2 kinderen groot gebracht dus ik vertrouw dat allenmaal wel. Maar als je er echt moeite mee hebt dan zou ik het gewoon uitspreken dat je het niet wilt.

Deze dilemma is de rede dat ik mijn hele jonge kinderen naar de opvang doe ipv familie,
nu de oudste naar school gaat zal ze in de schoolvakanties wel bij familie logeren.

Je durft je eigen manier van opvoeden niet op te leggen aan familie omdat je bang bent voor grote familiedrama en familie doet wat zij willen omdat je toch niet het contact verbreekt. (zo werkt het in mijn familie)

Mijn advies is: overleg met je partner en ga samen of je partner alleen de confrontatie aan en stel regels op of breng je kind naar een gastouder/opvang.

succes

Beste Suus,
Heel vervelend, ik snap jou helemaal. Vanaf mijn zwangerschap werd ik in de gaten gehouden van wat ik deed tot wat ik at en wat ik allemaal wel en niet moest doen. Ik werd knetter gek van ze en mijn man ondersteunde niet mij maar altijd zijn o zo lieve consevatieve ouders. Zonder mij wat te vragen is onze dochter vernoemd naar haar oma alsof ik geen moeder heb. Inmiddels ben ik gescheiden en tot nu toe verteld mijn dochter mij: Mama Oma zegt dat zij bepaald. Ik heb geleerd ze te negeren, je hebt schoonouders in alle soorten en ik heb wel de ergste van allemaal gehad. Praat een keer rustig met ze en zeg wat jij en je man voor ogen hebben voor jullie kind en dat ze svp niet te veel afwijken van jullie opvoedstijl.