Baby gedraagt zich anders dan normaal

Hallo mama’s,

Mijn dochtertje is nu 6 maanden oud en het afgelopen weekend heeft ze voor het eerst bij oma gelogeerd. We hebben haar weggebracht om 9 uur 's morgens en zijn haar deze ochtend om 10 uur weer gaan afhalen. Nu gedraagt ons dochtertje zich heel vreemd. Normaal gezien brabbelt ze erop los en maakt de schattigste geluidjes, maar nu is ze stil en minder actief. Mijn moedergevoel vertrouwt het niet. Zijn er ouders die hier ervaring mee hebben?

De oma is een hele lieve dame en ik ben 100% zeker dat zij geen vlieg kwaad zou doen. Zou het kunnen dat ze ons gemist heeft? Is dit het gedrag van eenkennigheid? Ze heeft ook een hele rode kop. Zou ze misschien veel gehuild hebben? Ik weet niet goed bij we wie ik hiermee terecht kan. We hebben oma al opgebeld om te vragen of ze iets vreemds heeft opgemerkt, maar alles leek normaal voor haar. Wat denken jullie?

Groetjes,
een ongeruste mama.

Kan het misschien zijn dat je dochter boos is?
Je hebt haar immers ‘weg gedaan’ en kom je dan terug?

Zou ze dat besef al hebben op 6 maanden?

Hoi Drolientje,
Dat snappen ze heel goed hoor! Kinderen zijn bijna altijd wel een beetje eenkennig, ook bij de liefste mensen!

Dat heeft mijn zoontje ook vaak gehad, je hoeft je hier niet druk om te maken. Voor kinderen is het erg belangrijk dat ze ook aan andere mensen wennen.

Mijn zoontje heeft een keer, was geloof ik een maand of 9, de hele middag zitten brullen bij opa en oma… Hij werd pas stil toen ik hem weer ophaalde…

Ik heb hem uitgelegd dat ook andere mensen lief voor hem zijn. Op een gegeven moment snappen ze dat.

En wees vooral niet angstig om haar bij vertrouwde mensen te laten. Kinderen wennen hier wel aan.

Hoi,
Rond 6,5 maand kan dit ontstaan.
Omdat je kleine nog niet heeft geleerd hoe ze met emoties om kan gaan, kan dus erg boos worden. Als je baby boos is, kan ze dat uiten door (hard) te gaan huilen, soms zelfs door te schreeuwen of krijsen. Mogelijk gooit hij met zijn speelgoed, slaat hij wild om zich heen of schopt hij met zijn beentjes uit frustratie. Terwijl de ander niets laat merken alleen stiller word.

Dus ik zou het even aan kijken. Misschien is ze zich aan voorbereiden op een volgende fase. Het gaat soms erg snel bij die kleintjes.