Baby bijna 4 maanden weigert ineens fles

Beste moeders… mijn dochter van bijna 4 maanden heeft altijd de fles gepakt maar drinkt altijd nog live borstvoeding. Sinds ik werk drinkt ze bij de opvang en oppas altijd goed uit de fles maar vanaf deze week is ze in staking. Ik ben vanaf de geboorte al gaan oefenen met de fles dus ze kan het wel. Iemand tips of ook dat probleem?

hallo,
Mijn dochter is 3,5 maand en heeft wel altijd flesvoeding gekregen dus geen borstvoeding.
Ook mijn dochter maakt van het drinken ineens een dingetje.
Ik weet niet hoe uw dochter dan in staking gaat?
Onze dochter duwt dan alles weg, laat zichzelf onderuit zakken en begint te huilen.
Tips die wij hierbij gebruiken, (en dan drinkt ze wel de hele fles leeg, dus ze heeft wel honger)

• dochter op je schoot leggen, benen bewegen en zo de fles geven. ( onze dochter legt dan vaak haar hoofd helemaal naar achteren)
  • rond lopen en dan de fles geven.
  • zittend de fles geven.

Wij zijn ook bij een huisarts geweest en deze kon niks lichamelijks vinden, dus is echt een periode

misschien zit er een tip voor je bij.
succes!

Het kan ook bij een sprongetje horen. onze dochter drinkt dan ineens de fles niet leeg of speelt met de speen. vaker kleinere porties geven helpt hier wel en idd andersom op schoot leggen (met gezicht van je af en tug tegen jou buik)

Onze dochter heeft ook borstvoeding gekregen en op de opvang gekolfde melk.
Toen ze een maand of 5 was, dronk ze opeens flessen maar voor de helft leeg.
Omdat ze verder gewoon goed groeide, genoeg natte luiers had en actief was, heb ik me er niet zo druk om gemaakt. Na enkele weken was het voorbij en dronk ze haar flessen weer gewoon leeg.

Zodra ik de speen in haar mond stop gaat ze volle bak huilen en duwt zich van de fles weg enz. Ze schut haar hoofd van links naar rechts tot dat de speen uit haar mond is en blijft dan door huilen. Ik moet echt met haar gaan lopen om haar te sussen.

Ik heb dit met mijn oudste gehad, de overgang van borstvoeding naar fles ging erg moeizaam. Je kindje in een andere positie leggen, op je dijbenen met t hoofd op je knieën en de tegen tegen jouw buik aan, of een andere fles/andere speen kan ook helpen. Ik weet niet in hoeverre je al vast voedsel geeft? Daar kan t ook mee te maken hebben, dat er langzaam behoefte is aan iets anders. Met 4 maanden ben ik langzaam begonnen met groentehapjes (bloemkool of worteltjes gewoon in water zonder zout koken en dan pureren) en pap. Als je met borstvoeding pap maakt, doe er dan wel een flinke schep johannesbroodpitmeel door anders bindt de pap niet. Succes.

Ze is nog net geen 4 maanden (3 maanden en 3 weken). Dus ik weet het gewoon weg niet. Ik mocht licht beginnen met rijstenbloem maar ja ze wil de fles niet dus dat gaat ook niet.

Rijstebloem kun je idd een beetje mee beginnen, maar geef het haar dan niet in een fles maar pribeer gewoon met een lepeltje.
En wat ik zei, je zou ook een andere fles/andere speen kunnen proberen. Weet niet of t merk nog bestaat maar wat bij mijn dochter goed werk te was een fles van Bfree (geloof ik…). En probeer ook eens wat lauw water in de fles te doen, misschien dat een ander smaakje helpt.

En vee geduld😊

En als je dochter verder gewoon vrolijk is en gewoon volle luiers heeft, relax en vertrouw op je eigen gevoel.

Klinkt heel herkenbaar helaas.
Drinkt uw dochter uiteindelijk wel?

Rijstenbloem met lepeltje laat ze zo weer uit haar mond lopen

Niet uit de fles. Later wel uit de borst

Dat het eten er in het begin uitloopt is geen verrassing, dat is echt normaal hoor. Baby’s zijn alleen gewend aan een borst of speen en als ze met een lepeltje gaan eten hele andere spieren gaan gebruiken en iets meer geduld. En ik zou ook gewoon de fles blijven proberen, uiteindelijk moet het echt gaan lukken, vertrouw op jezelf. Natuurlijk er wel op letten dat je kindje gezond blijft en alert, want als dat op een gegeven moment niet goed gaat dan moet je andere hulp inschakelen (huisarts). Veel succes.

Hoi! Hier een mama en kdv leidster!
Wij zien erg vaak dat kinderen gaan staken zodra het “normale” leven voor mama weer begint. Ze nemen alleen wat ze nodig hebben aan aantal cc en stoppen dan.
Volg je gevoel en blijf die fles proberen… soms helpt het om papa te laten geven.
En een tip… hydrofiel of doekje een aantal nachtjes mee slapen die mee geven naar kdv en tussen kind en de fles houden. Zo ruikt de baby mama.

Het komt altijd goed!! Succes!

Ja dat begreep ik inderdaad. Vanaf 4 maanden mag je beginnen met hapjes maar eigelijk hebben ze die spieren van happen nog niet ontwikkeld. Ik probeer iedere dag de fles te geven maar ze weigert nog steeds. Maakt niet uit wie hem geeft. Nu kan ze wel wat missen want ze is een lekker borstvoeding kindje. Spekkies en vouwtje overal. Heerlijk i love it.

Robin, bedankt voor de goede tip. Ik ga gelijk met hydrofiele doek slapen. Ben benieuwd of het werkt. Baat het niet dan schaad het niet. We bieden elke dag de fles aan maat zin heeft ze er nog niet in. Maar we geven niet op. Heb wel me dagje weg afgezegd voor morgen want gehele dag zonder voeding vind ik niks.

Doek even een aantal dagen doen voor de geur! Ik snap dat je je dagjes afzegd… wij hebben het niet mee gemaakt met onze zoon maar wel veel moeders meegemaakt! Voelt nooit fijn als je kleintje weinig voeding binnen krijgt.

Geef je helemaal geen borstvoeding meer? Mengen kan evt ook nog… poeder en borst. Misschien is deze tip al gegeven ik heb niet alles gelezen.

Liefs

He Robin. Ik geef nog fulltime borstvoeding. Behalve als ze naar de opvang/oppas moet dan moet ze even uit een flesje. Vanaf week 1 van de geboorte gedaan en nu ineens werd ik door kvk gebeld dat ze na mijn eerste voeding (7:00 ‘s ochtends) niks meer gedronken had en het was 15:00. Dus ja toen ben ik maar snel naar daar gereden. Volgende dag bij de oppas precies hetzelfde en de dag erna weer.

Dat moet super vervelend voelen! Maar voor de kleine niet heel gek! Nieuwe plek, nieuwe mensen, veel prikkels en bij mama vind je troost… en voeding. Het weinige waarbinnen kleintjes zelf “controle” over hebben. Als mama zijnde zou ik van alles proberen, lepelen etc… wil soms ook helpen. Als leidster nog wat ideetjes. —Naja de doek dan!

• van je af voeden of in bijv wipstoel (je zou denken… natuurlijk niet maar de kleine voelt zich nog niet veilig bij leidsters. Dit moet groeien)
  • op een rustige plek de fles aanbieden

Het is volkomen logisch dat kleintjes koeten wennen aan opvang/- oppas. Het gaat zo vaak TE goed dat ouders dit vaak verwachten. Maar hoe logisch is het? Zo lange tijd in mama’s buik dan lang bij mama thuis en nu een vreemde , drukke omgeving en ook nog eens nieuwe gezichten. Gun de kleine en jullie zelf de tijd hiervoor!

Hoe jonger de kids beginnen hoe sneller ze vaak wennen!

Heel veel succes!

Zie nu wat spel foutjes ! Was vroeg vanmorgen :grimacing:

Beste Elzalien,

Wij hadden een vergelijkbare situatie. We hebben toen een prelogopedist ingeschakeld en deze vertelde ons dat rond de 3 a 4 maanden de reflexmatige zuigbeweging overgaat in een willekeurige zuigbewegingb. Als kindjes niet vaak genoeg met een fles hebben kunnen blijven oefenen verliezen/vergeten ze soms deze beweging. Als ze de reflexmatige slikbeweging nog hebben kan je de willekeurige slikbeweging weer aanleren door bijvoorbeeld nèt voor of na het slapen haar de fles aan te bieden.
Of, als bovenstaande niet werkt, kan je zelfs de fles aanbieden als ze slaapt. Let wel op dat ze in alle drie de gevallen zélf naar de flessenspeen moet toehappen! Wanneer je de speen zo in haar mondje zou stoppen druppelt er melk in haar mondje en weet ze niet wat ze er mee moet doen.
Mocht dit niet lukken kun je nog melk lepelen maar hopelijk werkt het zo al!