Baby 7 maanden geconstipeerd - Lactulose werkt niet

Dag mama’s en papa’s,

Mijn meisje is bijna 7 maanden oud en heeft al last van moeilijk stoelgang maken sinds ze 4 maanden oud was, eigenlijk vlak nadat ik begonnen ben met de eerste hapjes vast voedsel.

Tot haar 6 maanden hebben we het gedaan met glycerine suppo’s op aanraden van de huisarts en na een afspraak met de kinderarts moesten we overstappen op Lactulose. De dokter raadde me aan om met 5 ml te beginnen. Dat maakte echter geen verschil. We verhoogden naar 10, 15 en tenslotte 20 ml, maar mijn meisje maakt nog altijd even moeilijk stoelgang! Ik heb niet het gevoel dat Lactulose werkt voor mijn kindje en ik vind 20 ml enorm veel voor zo’n kleintje. Het is ook altijd een hel om de siroop te geven want ze vindt de smaak vreselijk!

Ik heb al teruggebeld naar de dokter en vertelde dat ze nog steeds zo moeilijk stoelgang maakt en de arts zegt alleen maar dat ik moet blijven verhogen tot het werkt.

Zijn er mama’s of papa’s die hier ook ervaring mee hebben? Heeft jou kindje ook last/last gehad van verstopping? Wat hielp er voor jou kindje? Ik heb letterlijk alles geprobeerd. Sinaasappelsap, doe ik nog steeds bij haar fruitpap, dagelijks. Ze drinkt veel water, veel melk, alles wordt goed gemixed. Na 5 dagen vind ik het dan welletjes geweest en geef ik haar uiteindelijk weer een suppo, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik weet niet zo goed wat ik nog kan doen…

Alvast bedankt!

Hoi Drolientje,

Wij hadden hetzelfde probleem met de stoelgang van ons zoontje, ons schreven ze ook lactulose troep voor.
Hij kon dagen niet poepen en had ontzettend veel pijn. Wij zaten ook met ons handen in het haar.
Tot dat het CB ons adviseerde om naar een Ostheopaat te gaan.
Dat is een natuurlijke geneeskunde en het heeft bij ons zoontje echt gewerkt!
Sindsdien heeft hij er nooit meer last van gehad.
Ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt.

Bedankt voor je reactie! Wat heeft de osteopaat juist gedaan? Is dit een soort massage? Hoe gaat dit in zijn werk? Ik ben aan het overwegen om eens langs te gaan bij een osteopaat omdat ik al meerdere keren heb gelezen dat dit wonderen doet.

Door middel van zachte handgrepen en mobilisaties controleert en behandelt de osteopaat het hoofdje en het rompje van jouw baby. De regio’s ter hoogte van de sleutelbeentjes en het borstbeen genieten speciale aandacht aangezien achter deze structuren een belangrijke zenuw loopt met relatie tot het spijsverteringskanaal.

Door deze regio’s zachtjes te behandelen zie je gaandeweg tijdens de behandeling je baby’tje ontspannen en vrij komen.

Door mijn zware bevalling had ons zoontje een beknelling en daar zijn wij achter gekomen via de ostheopaat.
Het is nooit verkeerd om het eens te proberen, want wij hebben na die behandeling een heel ander vrolijk mannetje terug gekregen.

Hoi. Hier ook heel herkenbaar en problemen gehad. Lactulose gehad en dat hielp enigszins maar als we t niet gaven dan kwam er geen ontlasting meer. Wij zijn ook bij een osteopaat geweest, deze vond een blokkade in de buik (darmen) dat heeft erg goed geholpen. Nu nog af en toe periodes dat t niet makkelijk gaat. Je zou nog forlax junior kunnen vragen bij de huisarts. Dat is vaak effectiever en beter voor kinderen. Dat heeft hier juist veel resultaat geboekt. Of de pruimen knijpfruitjes van ella’s kitchen. En anders wat roosvicee laxo geven… maar vooral vragen om een switch van lactulose naar forlax. Lactulose is troep, forlax zijn een soort vezels die meer vocht aantrekken waardoor de ontlasting dus dunner wordt. Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips… Ik weet hoe vervelend het kan zijn!

Dankjewel! Nogal, ze heeft er zoveel last van en je probeert alles te doen wat je kan om ze te helpen, maar je vindt het maar niet. Heel frustrerend!

Dat hadden wij ook, de dokters schrijven medicijnen uit maar kijken niet verder.
Dus ik snap je heel goed!
Ik ben blij dat er toen iemand van het CB mij vertelde dat een Osteopaat verder kon helpen.
Succes en ik weet zeker dat jullie meisje daar wat aan heeft!

Hoihoii, hier ook mega veel problemen met o.a. Niet kunnen poepen. Wij gaven idd ook forlax! Dat maakt het wat zachter en dan lukt het een stuk beter. Echt niet altijd, maar het scheelt! En ik deed vaak zijn buikje masseren, rondjes draaien, vaak tijdens het masseren liet hij het al gaan. Succes ermee! Verschrikkelijke tijd vond ik dat, zelf ‘s nachts in het ziekenhuis gezeten voor een klisma omdat hij zo vol zat. Gelukkig met 1 jaar werd het beter. Succes!!

Hoi Drolientje,

De eerste keus bij obstipatie is Forlax, dat geeft minder darmklachten dan lactulose. Forlax is via de huisarts verkrijgbaar.

Groetjes, Jeetje (jeugdarts)

Zoontje heeft ook last gehad van constipatie en begon toen hij 3-4maanden was. Na 4 bezoekjes aan osteopaat was ie er helemaal vanaf. Hij is nu 3 en heeft ze nooit meer last van gehad!