6 Montessori-vragen om jezelf te stellen als kinderen ongewenst gedrag vertonen

Originally published at: https://www.famme.nl/ongewenst-gedrag-kinderen-oplossen/

Een opkomende driftbui of een kind dat niet wil luisteren? Dit zijn 6 Montessori-vragen die je jezelf als gastouder of leerkracht kunt stellen om de situatie te veranderen. Elk kind heeft soms last van driftbuien, onrust of irritaties. Net als volwassenen eigenlijk. En elke opvoedstijl gaat daar anders mee om. Sommige ouders straffen, anderen negeren…

Wat een goed artikel! Ik hoop dat iedereen dit leest. Zelf moeder van vier kinderen, kan ik echt zeggen dat ik me hier helemaal in kan vinden. Een kind dat moeilijk doet, heeft het ook gewoon moeilijk. En dat begint al bij de eerste huiltjes en is nog steeds zo als ze tiener zijn. Soms hebben ze gewoon niet de woorden voor hun gevoel. Zorg dat je als ouder altijd veilig genoeg bent om als kind ‘jezelf’ te mogen zijn en even niet lekker in je vel mag zitten. Daarom is een belangrijk onderdeel van ouderschap er bewust voor zorgen dat je zelf goed (mentaal) uitgerust bent. Zodat je in rust kunt reageren --> nee antwoorden op het gedrag van je kinderen. Fysiek moe zijn we deze jaren allemaal :slight_smile: